Niet alleen is het web `koud, klam en bleek', maar is het volgens Forrester ook ten dode opgeschreven. In een deze week gepubliceerd onderzoek voorspelt het onderzoeksbureau dat internet een nieuwe fase zal ingaan, waardoor het een meer interactief en algemeen verspreid medium wordt.Verder voorspelt Forrester dat tijdens de volgende golf van 'internet-ontwikkeling', voortgestuwd door een wereldwijde internet-backbone en goedkopere chips, het aantal internetapparaten explosief zal groeien, van 100 miljoen nu naar uiteindelijk meer dan 14 miljard.Forrester noemt het nieuwe internet ietwat vaag het 'X Internet'. Gebruikers en ontwikkelaars moeten verder denken dan hun browser. Volgens de opsteller van het rapport – Forrester-directeur Carl Howe – moet het huidige web worden vergeleken met de begindagen van de tv: radio met het beeld van een presentator.Dat moet anders kunnen, denkt Howe. Als voorbeeld noemt hij het winkelen op het web. Nu is dat een kwestie van klikken op tekstlinkjes of plaatjes, maar met X Internet zal dat allemaal een stuk enerverender worden. Hij denkt daarbij aan een Doom-achtige interface, waarbij gebruikers kunnen schieten op de producten die ze willen hebben.