De malaise waarin de voorheen florerende online muziekwinkel CDNow zich bevindt, staat volgens Forrester niet op zichzelf. In 2001 zal volgens de onderzoekers het merendeel van de huidige dotcom-winkels van het toneel zijn verdwenen. Als reden noemt Forrester een combinatie van de zwakke financiële toestand van veel bedrijven en een toenemende concurrentie, waardoor webwinkels worden gedwongen tot grote uitgaven. Forrester ziet de moeilijkheden in drie stappen komen. Als eerste komen de winkels in problemen die boeken, muziek, bloemen en software verkopen, zoals bijvoorbeeld nu met CDNow gebeurt. Met dergelijke artikelen is het succes van e-commerce feitelijk begonnen, maar nog deze herfst komt deze groep bedrijven in zwaar water terecht, denkt Forrester. Hierna komen de verkopers van consumentenelektronica en speelgoed aan de beurt. Als laatste – in 2002 - zullen online merkkledingwinkels ook de nodige moeite hebben het hoofd boven water te houden. Uiteindelijk blijven alleen de sterkste partijen over. Forrester verrichte haar onderzoek onder 50 bekend e-winkels. Verreweg de meeste van deze winkels zien verdere groei als hun belangrijkste strategie.Eerdere relevante berichten: Online muziekwinkel CDNow in grote problemen (30 maart 2000)