Deze conclusie trekt onderzoeksbedrijf Forrester Research in een nieuwe onderzoeksrapport: "We verwachten wel nog meer overnames in de toekomst, maar we voorspellen dat de overnames van Business Objects door SAP, Cognos door IBM en Oracle's bod op BEA, tot de laatste overnames zullen behoren waarmee een deal is gemoeid voor een groter bedrag dan 5 miljard dollar", meldt Infoworld.

Grote overnames zullen in plaats daarvan zijn voorbehouden aan bedrijven die willen uitbreiden naar nieuwe markten. Cisco heeft bijvoorbeeld afgelopen maart voor 3,2 miljard dollar WebEx gekocht, een fabrikant van software voor online samenwerking. Dergelijk overnames vallen echter niet onder de definitie van consolidatie.

Omzet maakt overnames overbodig

Analisten R. Wang en Andrew Bartels van het onderzoeksbureau denken dat de terugloop in overnames veroorzaakt wordt door de groeiend softwareverkopen. Wereldwijd groeiden de softwarebestedingen over 2007 met meer dan 10 procent, en voor 2008 is een soortgelijke groei voorspeld.

Dankzij deze organische groei is er minder druk om omzetgroei te realiseren door middel van overnames. Bedrijven zullen volgens de analisten daarom kiezen voor kleine, gerichte aankopen om de aandeelhouders tevreden te houden.

Instorten kredietmarkt

Een andere oorzaak voor het einde van het overnametijdperk is het instorten van de kredietmarkt. Daardoor hebben bedrijven meer moeite om grote overnames te financieren. Tot slot zijn er inmiddels zoveel overnames gedaan, dat er simpelweg nauwelijks nog grote, onafhankelijke softwareontwikkelaars zijn om over te nemen.

Vier grote spelers

Het analistenteam verwacht dat er vier grote spelers op de markt overblijven voor het plegen van overnames, IBM (die haar zinnen volgens het rapport heeft gezet op een aantal 'packaged applications'), Oracle (die vooral aankopen zal doen op het gebied van branchespecifieke applicaties), SAP en Microsoft.

Microsoft zal naar verluidt het minst actief zijn op het gebied van grote aankopen, maar zich: "Vooral richten op het doen van aankopen die niet teveel conflicteren met de huidige strategie."

Bron: WebWereld Bron: Techworld