Voetbalsupporters zijn niet te spreken over de online dienstverlening van televisiezender Fox Sports. De voetbalzender heeft moeite met het uitserveren van streams van wedstrijden.

Uit een analyse van storingensite Allestoringen.nl blijkt dat op 10 van de 46 speeldagen storingen met de streams van Fox Sports optreden. Hierdoor konden de betalende gebruikers wedstrijden (gedeeltelijk) niet bekijken. In totaal werden tussen 1 januari tot en met 27 april dit jaar 6500 klachten over Fox Sports verzameld.

Volgens Techzine was het vorig jaar beter, toen Eredivisie Live de digitale uitzendingen van het voetbal nog voor zijn rekening nam. Destijds waren er 1700 klachten en slechts twee storingsdagen.

Laatste speeldagen zorgen voor problemen

Afgelopen weekend konden fans wedstrijden als de kampioenswedstrijd van Ajax en de degradatieduels van NEC en Roda JC nauwelijks volgen: er kwamen 804 meldingen bij Allestoringen binnen. Volgens directeur Tom Sanders was 13 april met 1871 meldingen veruit de slechtste dag voor de zender en scoort de voetbalexploitant beduidend slechter dan concurrenten in Duitsland en Engeland.

In een reactie zegt Fox Sports al "enkele maanden" op de hoogte te zijn van de problemen. De problemen zijn onder meer veroorzaakt door toename in gebruik van de streams en verschillen sterk per regio, zegt woordvoerder Maarten van Rooijen.

"Er is geen eenduidig probleem en dus ook geen eenduidige oplossing. Oorzaken zijn helaas erg lastig te identificeren, de problemen blijken vaak device afhankelijk en ook zien we veel lokale verschillen. Iemand in Heerenveen kan prima kwaliteit ervaren terwijl iemand in Utrecht op hetzelfde moment bij dezelfde wedstrijd last heeft van haperend beeld."

Klanten krijgen geld terug

Fox Sports is bezig teleurgestelde fans schadeloos te stellen. "Vorige week hebben we alle gedupeerden die een losse wedstrijd hadden gekocht proactief benaderd en het geld direct teruggestort."

En gelukkig is een oplossing in zicht: "Op korte termijn zullen er dankzij een geïntegreerd meetsysteem meer gegevens beschikbaar komen over klanten die problemen ervaren zoals het device en de player die men gebruikt en via welke internetprovider de dienst gebruikt wordt. Dat zal ons weer een stap verder helpen in de optimalisatie. Wat betreft de lange termijn zullen we in gesprek gaan met onze leverancier om vervolgens de juiste afweging te kunnen maken."