Een van de grootste internetproviders in Frankrijk, Free, schakelt een adblocker standaard aan in de routers van zijn klanten. Volgens Ars Technica probeert de provider daarmee een adblocker uit die al in delen van Frankrijk is uitgerold. Met de blocker houdt de provider zich actief bezig met internetfilteren.

Een Franse privacygroep testte de adblocker en ontdekte opvallend genoeg dat advertenties van de krant Le Monde werden geblokkeerd, maar dat een Franse technologienieuwssite wel gewoon banners kon serveren. Deze site, Numerama, fulmineert tegen het toevoegen van de adblocker en stelt dat Free onverantwoordelijk bezig is.

'Provider bepaalt content'

Volgens Numerama bedreigt de advertentieblokkade het huidige model van internet, omdat het andere verdienmodel die media handhaven - de betaalmuur - ervoor zorgt dat veel content onbereikbaar is. Een internetprovider bemoeit zich met de blokkade met de vrijheid van informatie en door het toepassen van een DNS-filter bepaalt de provider welke content wel en niet toegankelijk is, aldus de nieuwssite.

Een site die zich puur op de provider Free richt waarschuwt gebruikers ook dat ze de blokkering maar beter uit kunnen zetten. Freenews vindt het gevaarlijk dat er geen optie is om sites te whitelisten en de ISP gebruikers niet waarschuwt dat er een adblocker actief is geworden. “Zonder advertenties zouden gratis sites zoals de onze niet meer bestaan", waarschuwt Freenews.

Update 07-01-2013: Nadat de Franse overheid zorgen uitte over 'adgate', heeft Free beloofd de feature niet meer standaard in te schakelen.