Aan het besluit om het Incidentenregister stop te zetten is nooit ruchtbaarheid gegeven, maar wordt wel bevestigd door Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Sinds 2005 stond de oprichting van het register op de agenda, en die ambitie is in de jaren daarna meermaals herhaald. "Het realiseren van een Incidentenregister voor leden van Thuiswinkel.org", staat nog wel op de website van de branchevereniging, maar dit is volgens Jongen achterhaalde informatie.

Volgens Jongen is al een tijd geleden afgezien van het opzetten van een Incidentenregister. "Zo’n register opzetten kost geld omdat het toegankelijk moet zijn voor alle leden. Als je het doet, dan moet je het goed doen. De kosten wogen niet op tegen de baten, zeker gezien het feit dat er al bestaande partijen zijn die ook dit soort informatie aanbieden.”

Gedeeld register

In het oorspronkelijke plan zouden bij Thuiswinkel.org aangesloten webwinkels volgens een afgesproken protocol fraudegevallen in het gedeelde register zetten. In dat protocol werd vastgelegd welke in het register worden opgenomen en dat de privacy van personen gewaarborgd moet blijven. Bij afronding van het protocol zou het nog voorgelegd moeten worden aan het College Bescherming Persoonsgegevens, maar in die fase is het plan nooit beland, vertelt Jongen.

Veel Nederlandse webwinkeliers maken gebruik van commerciële kredietbeoordelaars, die voor webwinkeliers na kunnen gaan of een bepaalde klant wel in aanmerking mogen komen voor de optie ‘achteraf betalen’, zoals betalen via een acceptgiro. Dit zijn voor webwinkels bedrijven als Experian, EDR en RiskSolutions.