Hostingprovider Freehosting zou hebben geblunderd bij de overdracht van een domeinnaam van een van haar klanten. Dat meldde WebWereld onlangs. Als gevolg hiervan stond bij een aantal domeinnamen verkeerde telefoonnummers vermeld, met alle vervelende gevolgen van dien voor Freehosting-klant 2Design, eigenaar van het bewuste nummer.

Volgens Jan Kooman, directeur van Freehosting, ligt de schuld niet eenzijdig bij zijn bedrijf. "Er is absoluut geen sprake van een blunder, ik zou meer willen spreken van een misverstand." De Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) zou minstens even veel schuld dragen.

Eerder vertelde de SIDN tegenover WebWereld dat het hele overdrachtssysteem volledig geautomatiseerd is. Dit is niet waar, stelt Kooman: een aantal handelingen gebeurt met de hand. Met een dergelijk handmatig te verwerken mailtje – een 'free-form' – is het volgens hem fout gegaan.

Freehosting maakte gebruik van een free-form bij de aanvraag voor de overdracht van het domein 2Design.nl van Freehosting naar 2Design zelf. De SIDN heeft dit ten onrechte geïnterpreteerd als een adreswijziging voor álle Freehosting-domeinen. Hierop werd 2Design overspoeld met telefoontjes naar aanleiding van sites waarmee het helemaal niets te maken heeft.

Kooman: "Ik geef toe dat wij gewoon een standaard formulier hadden moeten gebruiken, zodat alles automatisch kon worden afgehandeld door de SIDN. Maar zij hadden moeten zien dat het niet om een adreswijziging ging, maar om een overdracht."

Lars Runnenberg van 2Design zegt hier allemaal weinig mee op te schieten. "Ik heb nooit excuses van Freehosting ontvangen en nog steeds is het domein 2design.nl niet op onze naam gezet. Ik wacht daar nog altijd op."