Een groep gedupeerde klanten van Freehosting probeert de geleden schade door storingen in kaart te brengen. Freehosting weigerde eerder over te gaan tot het betalen van een schadevergoeding. Als het bedrijf blijft weigeren, onderneemt de actiegroep gerechtelijke stappen. Aanleiding voor de schade-eis is een langdurige storing bij Freehosting eind april. Een aantal webmasters kon dagenlang niets aan hun site doen, met als gevolg derving aan inkomsten. Een groep van 60 gedupeerde webmasters eiste hierna schadevergoeding. Freehosting kwam hierna met een negatieve reactie. Harro Wiersma van RRO.nl is een van de initiatiefnemers. "Freehosting weigert überhaupt een vergoeding te betalen omdat er sprake zou zijn van overmacht. Bovendien vinden ze de klachten van ons te vaag, ze willen zien wat de precieze schade is." Vandaar dat Wiersma de 60 webmasters heeft opgeroepen de geleden schade in kaart te brengen. Hierna zal opnieuw een eis bij Freehosting worden neergelegd. Als de hostingdienst – vooral bekend van haar gratis diensten – opnieuw weigert of de zaak vertraagt, zullen gerechtelijke stappen worden ondernomen. Hiervoor is het kantoor i-Law in de arm genomen. 'Vaag onderbouwd' Jan Kooman, directeur van Freehosting, wil niet zeggen of zijn bedrijf bereid is een vergoeding te betalen. Wel stelt hij dat de eisen 'zeer vaag onderbouwd' zijn. Verder ontkent Kooman dat Freehosting veel problemen heeft. "Het gaat om een hele kleine groep die de media opzoekt. Alle andere 19.900 klanten zijn overwegend positief." Freehosting groeit volgens Kooman zeer hard, er komen honderden aanmeldingen per dag binnen. De hostingprovider heeft momenteel zo'n 20.000 klanten. Hoeveel hiervan gratis diensten afnemen, wil de directeur niet zeggen. Om alle groeistuipen het hoofd te bieden, gaat Freehosting over van Linux naar een Sun/Oracle-omgeving. Deze wordt momenteel geïmplementeerd. Wiersma schat dat meer dan driekwart van de gedupeerde webmasters een betaald pakket afneemt. Na de ellende in april beloofde Freehosting beterschap. Wiersma merkt echter niets van verbeteringen. Sterker nog, het afgelopen weekend was het weer raak bij Freehosting en ondervond een aantal (commerciële) sites opnieuw problemen. Chaos Volgens Kooman is dit alles niets bijzonders: "Andere providers hebben hier ook geregeld last van." De schuld van de laatste storing legt hij bij een klant die misbruik zou maken van de mogelijkheid eigen scripts te draaien. "Hij probeerde honderdduizenden mailtjes te versturen, hierna werd uiteindelijk de FTP-poort afgesloten." Ook in nieuwsgroepen wordt geklaagd: het zou bij 'F#ckhosting' een administratieve chaos zijn, de helpdesk wordt bemand door 'mislukte stagelopers die nog niet eens kunnen doorverbinden' en de servers zijn zeer onbetrouwbaar. Tot overmaat van ramp is er in het weekend niemand aanwezig om storingen te verhelpen. Kooman ontkent dit laatste niet. "We werken met man en macht om de helpdesk uit te breiden."Eerdere relevante berichten: Gedupeerde webmasters eisen vergoeding van Freehosting (01 mei 2000) Revolutie: webhosting tegen bodemprijzen (28 juli 1999)