Sinds deze week adverteert Freeintenet4all.com op de voorpagina van Spits. Het aanbod: gratis breedbandinternet, plus een gratis gsm van Nokia. Wie de site bezoekt, ziet de details. Er moet eenmalig 99 euro worden overgemaakt, en dan kan het feest beginnen.

De enige tegenprestatie van de veelbelovende nieuwkomer: de internetter moet af en toe naar een advertentie loeren. Klinkt schappelijk. Dat vindt de Nederlandse internetter kennelijk ook, want volgens informatie op de site er zouden er al velen tienduizenden aanmeldingen zijn gedaan.

Freeinternet4all.com schermt met 'grote beursgenoteerde bedrijven in de VS en Europa' die achter het concept van de Free Internet Group zouden zitten. Er wordt druk gewerkt aan het opzetten van kantoren in Duitsland en België om het 'vooruitstrevende Technology-in- the-future-program' te realiseren, zo kraait de site.

Zeer verdacht

Zover zal het echter niet komen. Nog afgezien van het kansloze businessmodel blijkt Freeinternet4all aan alle kanten verdacht. De op de site adverterende bedrijven hebben nog nooit van de provider gehoord en verder is Freeinternet4all bij geen enkele breedbandaanbieder bekend. Niemand uit de Nederlandse internetwereld is bekend met de Groningse hoogvlieger.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel is Peter Dijkhuizen de man achter het eenmansbedrijf. Na zich eerst te hebben voorgedaan als 'intermediair tussen vraag en aanbod', vervolgens als 'pr-bureau' en uiteindelijk als 'mede-eigenaar' en zelfs 'grootaandeelhouder' geeft Dijkhuizen uiteindelijk toe dat hij de man achter Freeinternet4all is.

Volgens Dijkhuizen ('liever geen interviews, want anders worden we te groot') gaat zijn bedrijf 'binnen enkele weken' van start. Klanten kunnen kiezen uit gratis verbindingen via Essent, Chello of Mxstream. De contracten met deze aanbieders bevinden zich in een 'afrondend stadium'. "Er moeten alleen nog wat puntjes op de i worden gezet", aldus Dijkhuizen.

Nooit van gehoord

Woordvoerders van KPN en Chello hebben echter nog nooit van Freeinternet4all gehoord. "We hebben geen enkele relatie met dit bedrijfje, en zullen dat in de toekomst ook niet hebben", zo zegt UPC-woordvoerder Marc Zellenrath.

Dijkhuizen heeft daar wel een verklaring voor. "Ze zijn doodsbang voor ons. Het is allemaal een misselijke truc van monopolisten als KPN en UPC. Ik vind het een zeer kwalijke zaak. Op deze manier schept men een sfeer van illegaliteit."

Concrete afspraken met adverteerders zijn er nog niet, zo geeft Dijkhuizen toe. En wat als het allemaal onverhoopt toch nog mislukt? "Dan krijgen de klanten hun geld terug", belooft Dijkhuizen. Van oplichting wil Dijkhuizen niets weten. "Dat is allemaal kretologie, daar kan ik niets mee."