Volgens goed ingevoerde bronnen moet Freeler de broekriem aantrekken omdat financieel succes uitblijft. Het aantal bezoekers aan de site valt fors tegen, ondanks grote marketinginspanningen. Een beursgang van de internetaanbieder is in het huidige beursklimaat onverstandig. Belangrijk onderdeel van de bezuinigingen is een radicale verandering van het Freeler-webportaal. De site bevat nu veel originele, kostbare inhoud. Doel is de bezoeker zo lang mogelijk vast te houden binnen Freeler.nl. Dat concept wordt omgegooid. Freeler wil per 1 augustus de klant zo goed mogelijk doorverwijzen naar andere sites, een soort Favoriet.nl of Startpagina.nl. Minder content, meer links dus. Volgens ingewijden startte Freeler in oktober met een budget van 10 miljoen gulden gereserveerd voor het webportaal. Directeur Marque Joosten is bepaald niet zuinig omgesprongen met dat geld. Dat zou ergernis hebben gewekt bij de financiers. Enkele voorbeelden. Freeler huurde een team van professionele fotografen in om plaatjes te maken van de FreeJays, freelancers die regelmatig een column schrijven op de site. Stuk voor stuk gingen de FreeJays een hele ochtend op pad met de dure fotografen. Een eenvoudige pasfoto had ook volstaan, aldus een van de FreeJays. Big Brother Vip Ad Visser zat vijf avonden in een chatkamer op Freeler.nl. Hij chatte drie uur per avond en kreeg daarvoor naar verluidt 45.000 gulden. De chat werd bovendien zeer slecht bezocht. Hoofdredacteur stapt op De wijziging van het uitgeefconcept is voor Freeler-hoofdredacteur Pieter van Twisk aanleiding op te stappen. Van Twisk, die aan de wieg stond van Intermediair Online en bij VNU werd weggehaald door Freeler, was niet betrokken bij de besluitvorming over de nieuwe portal. "Ik werd opeens geconfronteerd met een beslissing", aldus Van Twisk vanuit zijn vakantieverblijf in Frankrijk. Van Twisk is teleurgesteld: "Ik ben aangenomen om een toegevoegde waarde te bieden met een eigen redactie. Het is niet geworden wat ik ervan had gehoopt. Freeler is duidelijk geen uitgever, dat mis ik." Freeler heeft naast de hoofdredacteur drie redacteuren in vaste dienst. Daarnaast heeft de internetaanbieder enkele tientallen freelancers, waaronder de FreeJays. Deze hebben vrijwel allemaal een jaarcontract voor drie bijdrages per week. Dit contract wordt opengebroken. De redacteuren worden niet ontslagen, maar krijgen ander werk. Ook de FreeJays kunnen ander werk gaan doen. Dit betreft dan het bijhouden en verzamelen van weblinks. Plannen voor uitbreiding van het redactieteam zijn geschrapt. Joosten: Er is geen kritiek Volgens Freeler-directeur Joosten is er helemaal geen kritiek op zijn financiële beleid. "Ik prijs me heel gelukkig met de aandeelhouders die ik heb", zegt Joosten in een reactie. Wat er met Ad Visser is afgesproken is volgens Joosten alleen bij hem bekend. "Ik ken Ad al heel lang. Niemand kent de inhoud van de afspraak." Wat de Big Brother Vip heeft gekregen voor zijn chats wil Joosten niet zeggen. "Maar 45.000 gulden is uit de lucht gegrepen." De wijziging van de portalstrategie is volgens Joosten logisch. "We gaan met de portal terug naar het oorspronkelijke idee", zegt Joosten om de ommezwaai in het uitgeefmodel af te zwakken. "Doorklikken is een unieke mogelijkheid van internet. De FreeJays zijn nu columnist, ze bieden geen weblinks aan. Dat moet anders." Eerdere relevante berichten: Migratie Gironet naar Freeler een catastrofe (06 december 1999) Freeler FreeJays als hopman en akela op internet (04 oktober 1999) Freeler stevent af op koppositie in internetland (01 oktober 1999)