"Het e-maillandschap is significant veranderd, en voornamelijk ten goede", stelt de FTC in een rapport. De antispamwet CAN-SPAM is een goed hulpmiddel voor de FTC om de spamstroom in te dammen. Sinds de introductie van CAN-SPAM hebben de autoriteiten en de internetaanbieders meer dan vijftig spammers aangeklaagd, zo valt te lezen in het rapport van de handelswaakhond.

CAN-SPAM verplicht de verzenders van bulkmail om aan een aantal voorwaarden te voldoen. Zo is het spammers verboden om hun identiteit te verhullen. Ook zijn ze verplicht om in elke mail een link op te nemen, waarmee de ontvanger zich kan afmelden.

De FTC meent dat er geen noodzaak is om CAN-SPAM aan te scherpen. Wel pleit de FTC voor wetgeving (de zogeheten U.S. SAFE WEB Act) die internationale samenwerking tussen toezichthouders makkelijker moet maken.

Heilzame werking

Niet iedereen is overtuigd van de heilzame werking van CAN-SPAM. Bij de introductie van de wet begin 2004 was er al veel kritiek op het feit dat CAN-SPAM een zogeheten opt-out-regime toestaat. Daarbij kunnen mensen zich afmelden van ongevraagde berichten. In de Europese Unie is een opt-in-regime van kracht. Daarbij mogen bedrijven consumenten alleen commerciële mails sturen als ze daarvoor toestemming hebben gekregen.

Het merendeel van alle verstuurde e-mail blijft spam. Uit een onderzoek van MX Logic blijkt wel dat dit jaar de hoeveelheid spam als percentage van alle e-mails is afgenomen. Was vorig jaar nog 77 procent van alle e-mail spam, dit jaar blijft de teller steken op 68 procent. Van alle spamberichten voldeed dit jaar 4 procent aan de verplichtingen die CAN-SPAM stelt. In 2004 was dat 3 procent.

"We zeggen niet dat het spamprobleem is opgelost", zegt Lydia Parnes, directeur consumentenbescherming van de FTC. "Maar we maken wel vorderingen." Volgens de FTC helpt het ook dat steeds meer mensen spamfilters installeren.