Het onderzoek is eind vorige week gestart als gevolg van bezorgdheid over privacybedreigingen en de mogelijke anti-concurrentiepraktijken, zo stellen anonieme bronnen tegenover de New York Times.

Vorige maand werd bekend dat Google Doubleclick gaat overnemen, tot grote teleurstelling van Microsoft, die ook in de race was om Doubleclick. Microsoft heeft toen gesteld dat de overname een bedreiging vormde voor de privacy van internetgebruikers.

Microsoft kreeg hier bijval uit de hoek van groeperingen als de Electronic Prviacy Information Center (EPIC) en Center for Digital Democracy (CDD). Deze groeperingen hebben op 20 april een klacht ingediend bij de FTC met de vraag om de overname tegen te houden, tenzij Google de privacy van gebruikers verzekert door na een gebruikerssessie op een Google-site informatie te wissen die een gebruiker kan identificeren.

Hoewel deze organisaties hun pijlen vooral richten op privacy, zijn voor regelgevers vooral de antitrustzaken belangrijk en het effect op de mogelijkheid voor andere online adverteerders om nog te concurreren met de combi Google-Doubleclick.