Het gaat om acties van Value America, Buy.com en Office Depot. Alle drie beloven zij in advertenties in landelijke dagbladen, op televisie en internet de consument een gratis computer. Voorwaarde is wel dat men dan bij de aanschaf van de computer een driejarig internetabonnement bij MSN, CompuServe of Prodigy afsluit. Een dergelijke actie is geen probleem voor de FTC. Maar de Amerikaanse toezichthouder voor de handel vond de voorwaarden die aan de acties verbonden veel te schimmig. "Je hebt bijna een academische opleiding nodig om de voorwaarden te snappen. Dat zou niet zo moeten zijn.", zo zei een woordvoerder van het bureau in een verklaring. Volgens de FTC zaten er zo veel haken en ogen aan de acties, dat consumenten nauwelijks een goede afweging konden maken om wel of niet op de actie in te gaan. Zo waren de bedrijven niet duidelijk over de werkelijke kosten van de internetdienst en de boete die men krijgt bij vervroegd opzeggen van het abonnement. De bedrijven waren verder niet duidelijk over de mogelijkheid dat kopers niet lokaal zouden kunnen inbellen bij hun internetprovider. Dat jaagt de kosten van de deal flink op, want lokaal bellen is in de Verenigde Staten veelal gratis. Kopers die hun contract bij de gekozen internetprovider voortijdig opzegden, raakten hun korting op de computer kwijt en kregen daar bovenop een boete. Onwetende klanten liepen zo het risico duurder uit te zijn dan wanneer zij de normale prijs voor de computer hadden betaald. De FTC heeft inmiddels met alle drie partijen een akkoord bereikt over het aanpassen van de advertenties. Deze week nog maakte telecombedrijf SBC bekend ook met een 'gratis computer'-actie te beginnen. Klanten moeten dan wel een tweejarig abonnement afsluiten op de breedbandinternetdienst van het bedrijf. Het abonnement, met een nieuwe Compaq Presario, kost zo'n 60 dollar per maand.Eerdere relevante berichten: Toezichthouder achtervolgt failliete speelgoedwebzaak (11 juli 2000) FTC houdt online marktplaatsen in de gaten (11 juli 2000)