Deze actie van de Federal Trade Commission is ingegeven door de bij veel webwinkels nogal chaotisch verlopen feestdagen van het vorig jaar. Toen ging het een en ander mis bij de bezorging, waardoor de inmiddels gefrustreerde klanten pas in januari hun kerstpakjes ontvingen. Voor online winkels zijn de maanden november en december cruciaal. Vooral Amerikanen geven kapitalen uit aan kerstcadeaus. Iedere winkel kijkt hongerig naar de lonkende mega-omzetten. Vandaar dat webwinkels maar al te graag bereid zijn beloftes te doen over de bezorgtijden, zoals 'Binnen 48 uur'. In de door haar gestuurde brief raadt de FTC de winkels aan om zich op feiten te baseren en niet op hoopvolle verwachtingen. Vorig jaar deelde de waakhond uiteindelijke boetes uit aan zeven webwinkels vanwege het niet nakomen van beloftes. CDNow, KBkids.com, Macys.com, The Original Honey Baked Ham Company, Patriot Computer, Toys R Us en het inmiddels ter ziele Minidiscnow.com kregen uiteindelijk in totaal een boete van 1,5 miljoen dollar. Jeff Bezos van Amazon.com – de grootste webwinkel van het net - heeft ondertussen zijn personeel door middel van een peptalk voorbereid op de nakende hectiek. Amazon is volgens Bezos al snel genoeg. De enige manier om productiever te worden is dan ook om problemen in een vroeg stadium te elimineren. De werknemers moeten doodsbang zijn voor het feestseizoen, zo hield Bezos ze voor. Volgens de FTC zullen dit jaar zo'n 35 miljoen mensen hun kerstaankopen via internet doen. Vorig jaar was dat nog 20 miljoen.