Het vreemde is dat we wel kritisch naar een auto, mobiel belbedrijf of frisdrank kunnen kijken. Maar bij software hebben we daar soms grote problemen mee.

Wie een Mercedes tegen een muur rijdt, krijgt een deuk in het chroom. Een Toyota geeft hetzelfde resultaat.

Mogelijk beschermt de Mercedes zijn passagiers beter en bezorgt hij zijn eigenaar een groter ego, maar daar staat een hogere prijs tegenover. En als de muur maar hard genoeg is, rijdt de Mercedes bestuurder zich nog evengoed te pletter. Maar dat is grotendeels bijzaak. Beide auto's zijn ontworpen om hun passagiers te vervoeren, en daar slagen ze bijna altijd in.

Beide auto's hebben soms problemen, en beide fabrikanten hebben bewust of onbewust ontwerpfouten laten slippen waardoor stuurinrichtingen dienst weigerden of remmen plotseling blokkeerden en mensen zijn overleden. Niemand zal dat kunnen ontkennen. En zij maken al helemaal niet personen die op zo'n probleem wijzen voor rotte vis uit. Bovendien vinden we Mercedes-rijders zielig waneer zij menen dat hun auto hen betere individuen maakt.

Maar vervang nu in de bovenstaande drie paragrafen auto's door software, Mercedes door je favoriete besturingssysteem en Toyota door je minst favoriete OS. Dan staan opeens de kleine volkslegertjes op, die te vuur en te zwaard 'hun' software te hulp schieten.

De realiteit is dat ook Mac OS X crasht. In Firefox zitten beveiligingsgaten. Bill Gates is een veroordeeld monopolist.

Het meest recente voorbeeld waar de softwarefundamentalisten zich lieten gelden was bij de open-source Firefox-browser. In de afgelopen weken toonde die software aan dat open source niet zondermeer leidt tot veilige software.

Allereerst ontdekte beveiligingsexpert Tom Ferris een kritiek gat in het programma. Toen hij dat gat – geheel volgens de daarvoor geldende protocollen - bij de verantwoordelijke programmeurs wilde melden, werd hij dusdanig lomp behandeld dat hij besloot de publiciteit te zoeken.

Geheel voorspelbaar zochten de Jihad-strijders de tegenaanval. Kritiek op het eigen team moet keihard bestreden worden. De beveiligingsexpert en journalisten die over het lek schreven waren spionnen van Microsoft die samenwerkten aan een duivels plan om de wereld te vernietigen. Tijd om kritisch naar Firefox zelf te kijken, namen zij niet.

Maar fanatisme en feiten gaan zelden goed met elkaar overweg. Niet veel later bleek dat Firefox in de eerste helft van dit jaar 18 kritieke lekken had. Internet Explorer scoorde in diezelfde periode slechts 8 kritieke gaten.

Het Apple-leger kwam eerder afgelopen maand nog ongevraagd in actie tegen een vuil offensief van desinformatie van de onzichtbare vijand. Op een maandag in september begon de onderneming een actie waarbij Amerikaanse consumenten een maand lang gratis een Mac Mini konden uitproberen. Twee dagen later was de aanbieding plotseling spoorloos verdwenen.

Niemand kon duidelijkheid verschaffen, vooral Apple zelf niet. De pr-afdeling gaf zoals gewoonlijk geen piep. Een medewerker van de Apple-winkel op internet kon ook al weinig helderheid verschaffen. "Ons is alleen verteld dat de actie is verwijderd", vertelde hij desgevraagd.

Een promotie die zo snel al weer wordt beëindigd, dat riekt naar een domme fout van de computermaker. Maar Apple maakt geen domme fouten, dus sprong de Apple-burgerwacht op de bres voor zijn idool. Steve Jobs had in al zijn wijsheid besloten om de actie later aan te kondigen – bij voorkeur tijdens de presentatie van de nieuwe iPod Mini en Motorola Rokr. Maar die aankondiging kwam nooit.

Desondanks, wie op de fout durfde te wijzen was zelf de boosdoener. Want laten we wel wezen, het is onzinnig om te klagen over het feit dat Apple het acceptabel vindt om een marketingactie te beginnen en die kort daarna weer te annuleren, of om daar geen enkele uitleg over te verschaffen.

Alles wat Apple doet is goed. Open source is altijd beter en veiliger dan gesloten software. Maar dan moet de aarde ook nog altijd plat zijn. Want er waren ooit schreeuwlelijkerds die beweerden dat al het bewijs dat het tegendeel aantoonde het werk van de duivel was.

Wie zijn identiteit ontleent aan de software op zijn computer, heeft psychiatrische hulp nodig. Samen met de Mercedes-bestuurder die zich zichzelf een grote vent vindt omdat hij een driepuntige ster op de motorkap heeft.

Zelfkritiek en sektes gaan niet samen. Gelukkig leidt dat op termijn onvermijdelijk tot hun ondergang.