Geen multimediaal apparaat, gewoon een relatief goedkoop speelgoedje voor een brede, nauwelijks leeftijdgebonden doelgroep: de GameCube. Al een hele tijd is er sprake van 'de consoleoorlog'. Wat dat begrip precies inhoudt zullen we de komende tijd pas echt gaan zien. Toch is de strijd al een tijdje aan de gang. Microsoft verlaagde de prijs voor de Xbox zo drastisch dat menig gamer van z'n stoel geblazen werd, waarna Nintendo niet kon achterblijven; nog voor de lanceerdatum werd de prijs zodanig verlaagd dat de GameCube overduidelijk de goedkoopste bleef. Sony beraadt zich inmiddels over te nemen acties. Binnen nu en afzienbare tijd moet ook de PlayStation 2 een stuk goedkoper worden, om de strijd met de andere twee consoles goed te kunnen blijven aangaan. De komende maanden moet duidelijk gaan worden wie er als winnaar uit de bus gaat komen - als dat er niet meer dan één is tenminste.

Vanaf vandaag

Vanaf vandaag ligt Nintendo's jongste in de winkels, daar doet de hele prijsoorlog tussen de grote drie niets aan af. En nu al spreekt Nintendo van een succes, al is niet duidelijk waarop die bewering is gestaafd. In totaal 500.000 GameCubes zijn op dit moment voor de Europese markt beschikbaar, binnen acht weken moeten dat er 1 miljoen zijn. Hoeveel exemplaren de Nederlandse winkels hebben bereikt wordt op dit moment nog angstvallig geheim gehouden. Fanatieke gamers kunnen in ieder geval in de beginperiode kiezen uit twintig verschillende games, tegen de zomer moet dat aantal tot vijftig zijn gegroeid. ConsoleGameZ besteedt vandaag uitgebreid aandacht aan de GameCube, met onder andere een bespreking van de hardware en de software en de geschiedenis van Nintendo zelf.