Randy Nunez , een gamefanaat uit Californië heeft het bedrijf voor de rechter gesleept omdat zijn exemplaar van Halo 3 voor de Xbox 360 maar niet wilde functioneren. Het spel bleef regelmatig hangen tijdens het spelen, een probleem dat inmiddels door veel meer gamers is ervaren.

Ontevreden spelers kunnen hun disc wel ruilen in de winkel, maar een werkend exemplaar kan door Microsoft niet worden gegarandeerd. Het bedrijf liet vorige maand via de media weten dat het 'op de hoogte is van een probleem dat veroorzaakt dat Halo 3 stopt met laden'. Wat de oorzaak van dit probleem is wilde de fabrikant niet vertellen.

Stroom klachten

Voor Nunez was de maat echter vol. Hij besloot om zijn spel niet terug te brengen naar de winkel, maar in plaats daarvan Microsoft samen met ontwikkelaar Bungie voor de rechter te slepen en een schadevergoeding te eisen van maar liefst 5 miljoen dollar. Nunez spant de rechtszaak niet aan omdat zijn exemplaar van Halo 3 niet werkt, maar omdat Microsoft weigert om daar iets aan te doen. Volgens de jongen had het bedrijf de exemplaren van het spel terug moeten halen en het probleem moeten verhelpen. 'In plaats daarvan doet Microsoft niet, ondanks de eindeloze stroom klachten van mensen die hetzelfde probleem hebben.'

Het is niet de eerste keer dat Microsoft in de problemen is gekomen dankzij haar spelcomputer. Vanaf de lancering wordt het apparaat al geplaagd door verschillende defecten, waarvoor het bedrijf zelfs de garantie heeft moeten verlengen. Eind vorig jaar bleek dat de spelcomputer in sommige gevallen diepe krassen maakte op de schijfjes die in de machine werden gestoken. In eerste instantie ontkende Microsoft het probleem, maar na een uitvoerige test in het consumentenprogramma Kassa, werd het euvel alsnog erkend en wereldwijd gecompenseerd.