Dat vindt althans The National Institute on Media and the Family (NIAMF). In computerspelletjes komt steeds meer geweld voor, vooral het geweld tegen vrouwen wordt beloond. De organisatie spreekt in haar jaarverslag over `een gevaarlijke stijging van geweld in games'. Opvallend daarbij is dat vrouwen steeds vaker het slachtoffer zijn, aldus de NIAMF. "Spellen zoals Grand Theft Auto Vice City creëren een cultuur van virtuele mishandelaars", vertelt een woordvoerster van de NIAMF tegen The Nando Times. De kritiek richt zich op een groot aantal games die in 2002 zijn uitgebracht, maar vooral op Grand Theft Auto: Vice City. Volgens David Walsh, de auteur van het rapport en tevens oprichter van de stichting, kunnen kinderen zonder veel moeite dit soort games (spellen voor 17 jaar en ouder) aanschaffen. In het rapport van het NIAMF staat dat slechts 70 tot 75 procent van de winkels regels hebben ten aanzien van verkoop van games aan minderjarigen. Overigens heeft de groep ook grove kritiek op de keuring van games. In het rapport staat letterlijk: "Het is verontrustend dat spellen met volwassen inhoud goedgekeurd worden voor alle leeftijden". De stichting krijgt politieke steun van senator Lieberman, die vindt dat winkeliers en ouders meer hun best moeten doen om te voorkomen dat volwassen spellen in handen van kinderen terecht komen. Hij vindt het tijd dat het Amerikaanse congres zich over deze kwestie uitspreekt.

Overdreven

De gamesindustrie heeft scherp op het rapport gereageerd. Doug Lowenstein, president van de Interactive Digital Software Association: "De NIAMF brengt een paar spellen naar voren waarmee ze problemen hebben en rekent daar de hele gamesindustrie op af", zo zegt hij in de krant. De conclusies in het rapport zijn dan ook overdreven, vindt hij. "Dit is geen gedegen analyse van de gamesindustrie, maar een groep met haar eigen ideologische agenda". Over de gewelddadige inhoud van spellen is Lowenstein kort maar krachtig: "Dit is een industrie waar de gamers gemiddeld 28 jaar oud zijn".