Het gebruik van internet door autokopers is in het afgelopen jaar sterk gestegen. Het percentage consumenten dat het internet beschouwt als een belangrijke bron van informatie voorafgaand aan het koopproces steeg van 27 procent in 2000 naar 38 procent in 2001. Daarmee scoort internet inmiddels hoger dan de traditionele print-advertenties (29 procent) en commercials op televisie (19 procent). Dit is een van de conclusies uit het internationale onderzoek Cars Online 2001 dat is uitgevoerd door de Gartner Group in opdracht van Cap Gemini Ernst & Young. Het onderzoek werd verricht onder 8000 consumenten, 800 autodealers en een aantal autofabrikanten in Europa, Japan en de Verenigde Staten. Het aantal autokopers dat het internet gebruikt om een auto aan te schaffen, nam verhoudingsgewijs zelfs nog sterker toe. Het gaat echter nog altijd om relatief kleine aantallen. In de VS steeg het percentage online aankopen van 1,6 naar 3 procent van het totale aantal verkopen, oftewel 400.000 auto's. In Duitsland steeg dit percentage van 0,7 naar 1,6 procent en in Groot-Brittannië vertienvoudigde de online verkoop, namelijk van 0,1 naar 1,1 procent van de totale autoverkoop. Ook in de Benelux nam de aanschaf via internet: naar 4 procent. In Nederland zou dat neerkomen op een bijna 24.000 auto's. Vorig jaar was dit nog slechts 0,7 procent. Volgens de onderzoekers is er `een scherp verschil van inzicht' over internet tussen dealers en autofabrikanten. Terwijl liefst 79 procent van de autofabrikanten internet ziet als een mooie kans om zaken te doen, stelt 63 procent van de merkgebonden dealers internet als een bedreiging te zien. De populairste autosites zijn de officiële fabrikantensites, zo stelt Gartner. In 2001 overtrof hetaantal bezoeken aan fabrikantensites het aantal bezoeken over 2000 aan alle autosites. "Dat doet vermoeden dat autofabrikanten hun online strategieën onder de knie beginnen te krijgen", zo wordt geconcludeerd.