Gartner heeft voor zijn onderzoek gekeken naar de markten in Groot-Brittannië, Frankrijk en Duitsland. Het aantal aansluitingen nu in die landen steekt in schril contrast af tegen het aandeel dat breedband heeft in andere –met name de kleinere- Europese landen. In Frankrijk heeft slechts 2 procent van de huishoudens toegang tot breedbanddiensten, in Duitsland is dat 3 procent en in Groot-Brittannië zelfs maar 1 procent. In Nederland, België, Denemarken en Zweden is gemiddeld meer dan 5 procent van de huishoudens aangesloten op een breedbandig internetnetwerk. En dat aandeel zal volgens een onderzoek van Jupiter in landen als België en Nederland groeien naar boven de 10 procent aan het eind van dit jaar.

Kosten

Gartner vindt breedband te duur. Volgens het onderzoeksbureau is de gemiddelde Europeaan eigenlijk niet bereid om de huidige bedragen neer te leggen voor het dienstenpakket dat nu geboden wordt. Gartner verwijt de industrie dat ze te laks over breedbandinternet gedacht heeft. "Ze gingen er van uit dat de consument massaal zouden overstappen op breedband", zegt Adam Daum van Gartner. Dat blijkt dus anders uit te pakken. Snelheid is volgens hem niet het belangrijkste. "Er moet ook aantrekkelijke breedbandcontent geboden worden." Bij het ontbreken van goede content wordt de consument al snel prijsbewust. Hij vraagt zich af of het het wel waard is om soms tot wel 60 euro per maand te betalen voor enkel toegang tot een breedbandnetwerk. Pas wanneer de prijs daalt tot onder de 30 euro per maand denkt Gartner dat de diensten sneller opgepakt zullen worden.

Succes

Voor Gartner is het een uitgemaakte zaak. Aanbieders moeten aan drie punten voldoen, wil breedbandinternet een succes worden in Europa. Allereerst moet er aantrekkelijke content aangeboden worden. Entertainment is daarbij het sleutelwoord. Op de tweede plaats is het belangrijk dat de klant de mogelijkheid krijgt om de diensten uit te proberen voordat hij zich voor een langere periode vastlegt. Ten slotte moeten de prijzen omlaag. Het prijsverschil tussen smalband en breedband moet kleiner worden. Voor KPN, dat onlangs de prijs voor zijn ADSL-dienst nog verhoogde, is een prijsdaling op korte termijn geen optie. "Wellicht dat je op langere termijn een daling zult zien. Over een langere termijn gemeten zie je dat de prijs van dit soort diensten vaak daalt", zegt Bram Oudshoorn van KPN. British Telecommunications (BT) daarentegen is juist wel van plan de prijzen voor breedbanddiensten te laten dalen. Volgens berichtgeving in de The Guardian zal Ben Verwaayen nog deze week bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers bekendmaken dat BT de prijzen voor zal DSL zal halveren. Nu kost een maandabonnement gemiddeld nog tussen de 40 en 50 euro. Uiteindelijk zal het volgens Gartner wel goedkomen met breedband in Europa. Alleen duurt de acceptatie ervan een stuk langer dan aanvankelijk verwacht.