Google heeft een eigen browser ontworpen omdat het genoeg had van de slechte ondersteuning van JavaScript en de trage evolutie van andere browsers, concludeert onderzoeksbureau Gartner in een analyse. Het ondermijnen van Microsoft Internet Explorer zou slechts van secundair belang zijn.

Voor Google is een goede ondersteuning van JavaScript van levensbelang, want samen met XML vormt te technologie de basis van Googlediensten zoals Gmail en Google Docs. De programmeer-techniek die JavaScript en XML combineert staat bekend als Asynchronous JavaScript And XML, oftewel Ajax. Naast het gesloten Silverlight platform van Microsoft en Adobe's Flex, vormt Ajax het meest populaire open platform voor zogenaamde 'rich internet applications' (RIA's).

Gartner verwacht dat Chrome de interesse voor JavaScript onder ontwikkelaars verder zal aanwakkeren. Een ander gevolg, zo orakelen Gartner-analysten David Mitchell en Ray Valdes, is een "afname in de interesse voor non-Ajax RIA-technologie├źn zoals Adobe Flex en Microsoft Silverlight". Concurrerende browsers zullen daarom de ondersteuning van JavaScript op korte termijn flink verbeteren, verwacht Gartner. Overigens werkt Mozilla al aan een technologie die belooft JavaScript 40 maal sneller te maken.

Flex en Silverlight

Adobe Flex is een ontwikkeltool voor online applicaties op het AIR platform dat sinds februari 2008 beschikbaar is. Air gebruikt zowel open standaarden zoals HTML en JavaScript als het gesloten Flash van Adobe. Naast online applicaties, laat het het platform ook offline software toe, zodat applicaties ook functioneren wanneer de internetverbinding is verbroken.

Silverlight is een minder uitgebreide concurrent van Flex. Het Microsoft platform concentreert zich op dit moment vooral op multimedia, en lijkt daarmee sterk op Adobe's Flash. Een toekomstige update naar versie 2.0 belooft extra functionaliteiten, waaronder integratie van Microsoft's .Net programmeertaal.

Marktaandeel Chrome

Chrome heeft een goede start gehad. Volgens NetApplications gebruikt inmiddels 1 procent van de internetpopulatie Google Chrome. Op Webwereld bedroeg het marktaandeel van Chrome vlak na de vrijgave van de eerste beta zelfs ruim 6 procent.

Op de korte termijn zijn de prestaties en vooral het gebruiksgemak van JavaScript-applicaties essentieel voor het succes van Chrome. "Maar op de lange termijn moet Google Chrome zijn aantrekkingskracht uitbreiden van early adopters naar gebruikers binnen bedrijven. Dat is een kloof die Firefox nog steeds niet heeft overbrugd," waarschuwt de analistenfirma.

Bedrijven moeten wachten

Tegelijkertijd adviseert Gartner bedrijven terughoudendheid. Alleen firma's die zwaar leunen op Gmail en andere applicaties die intensief gebruik maken van JavaScript doen er goed aan om de browser te testen en eventueel in te voeren.