Austin deed zijn uitspraken over Google tijdens een presentatie van een nieuwe studie van Gartner op de ITxpo-bijeenkomst, zo schrijft eWeek.

Lagere prijzen

Hieruit bleek dat 20 tot 30 procent van de onderzochte ondernemingen Google Apps zegt te gebruiken, maar zij doen dit naast Microsoft Office, SharePoint of IBM's Lotus-software. De online diensten lijken daarmee geen serieuze bedreiging voor Microsoft of IBM, maar Austin vraagt zich af wat er gebeurt als 80 procent van de gebruikers in 80 procent van de grote ondernemingen Google Apps gaat gebruiken.

Naar mate meer mensen Google Apps gebruiken, zullen de prijzen van de software van Microsoft en IBM onder druk komen te staan, waarschuwt de Gartner-analist. "Veel van onze klanten willen GAPE (Google Apps Premier Edition) inzetten om van Microsoft of IBM lagere prijzen te bedingen", aldus Austin.

Dienstenaanbieder

Volgens Austin leeft Google zich onvoldoende in de behoeftes van bedrijven in. Zo bieden Microsoft en IBM belangrijke klanten inzage in de plannen voor de komende vijf jaar. Googles strategie gaat niet verder dan één dag. Geïnteresseerden in Google Apps kunnen dit het beste volgen via de talloze Google-blogs over Docs, Gmail en andere toepassingen. "Je moet Google ook niet zien als een leverancier van bedrijfssoftware, maar als wereldwijde dienstenaanbieder voor miljarden mensen", aldus Austin.

Verliezen nemen

In tegenstelling tot Microsoft zal Google weinig moeite doen om de markt voor kantoorsoftware te veroveren, zegt Austin. De zoekgigant ziet het gebrek aan een lange termijn-planning eerder als kracht dan als zwakte. Wel zal Google meer aan SLA's (service level agreements) en klantenondersteuning gaan doen, voorspelt Austin, die ook verwacht dat er aangepaste versie van Google Apps voor verschillende sectoren zullen komen.

Apps zijn gratis en dus mogelijk verliesgevend, hoewel via advertenties wat inkomsten te verdienen zijn. Volgens Austin is Google echter bereid eventuele verliezen te nemen om Microsoft dwars te zitten.