Gartner vergelijkt de app-downloads in de App Store van Apple en Google Play en concludeert dat er relatief minder betaalde apps zullen worden gedownload in de toekomst. In absolute aantallen is er nog steeds een stijging zichtbaar, maar het onderzoeksbureau verwacht dat de groei tussen nu en 2017 niet meer zo groot is als de afgelopen jaren.

Gebruikers betalen minder

Samen zijn app-winkels van Apple en Google goed voor negentig procent van het totaal aantal app-downloads. Gartner verwacht dat er de komende jaren op beide platforms minder apps gedownload zullen worden. “Het maandelijkse gemiddelde per iOS-apparaat zal dalen van 4,9 dit jaar tot 3,9 in 2017 en de maandelijkse downloads per Android-apparaat zal dalen van 6,2 dit jaar tot 5,8 in 2017”, stelt Gartner-onderzoeker Brian Blau.

Het onderzoeksbureau meldt dat de verhouding gratis-betaald in de App Store zo’n 60 tegen 40 procent is en bij Google Play ligt die verhouding op 80-20. Met de relatieve groei van het platform Android (dat een wereldwijd marktaandeel van 70 procent heeft) is het daarom ook aannemelijk dat er meer gratis wordt gedownload. Maar Gartner ziet ook enkele trends die los daarvan voor een krappere markt zorgen.

Groei neemt af

Smartphones krijgen een grotere marktpenetratie, waardoor gebruikers in landen met lage inkomens toegang hebben tot de platforms. Deze zullen minder geneigd zijn te betalen voor een app en hierdoor neemt het downloaden van betaalde apps relatief af. In absolute cijfers zal het aantal downloads van betaalde apps stijgen. In totaal worden er dit jaar 9 miljard betaalde apps gedownload en dat zal in 2017 bijna 15 miljard zijn.

Maar de groei heeft een grens bereikt. Volgens Blau is er een trend gaande dat gebruikers steeds meer de apps zullen gebruiken die ze al hebben en geen nieuwe downloaden.

Ondanks dat ziet het onderzoeksbureau wel toekomst in betaalde app – ook omdat het absolute aantal zal blijven stijgen. “We zien dat gebruikers niet afknappen als ze eenmaal een app hebben aangeschaft en zijn bereid meer te betalen als ze tevreden zijn met de ervaring.”

Bronnen grafiek: Gartner in 2012 Gartner in 2013.