Dat zegt onderzoeksbureau Gartner, dat vandaag is gestart met zijn SOA & Application Development and Integration Summit in Londen. Gartner pleit meer rationalisme bij bedrijven in de keuze voor SaaS. Het analistenbureau ziet wel een rol voor SaaS in de toekomst van IT, maar die rol zal niet zo dominant zijn als tot op heden is gedacht.

In 2009 nam SaaS slechts 3,4 procent in van alle zakelijke ict-uitgaven. Dat is maar een klein beetje meer dan in 2008, toen er 2,8 procent van alle uitgaven naar SaaS ging. Het meeste aan SaaS wordt uitgegeven aan CRM (bijvoorbeeld Salesforce.com) en content, collaboration en communicatie. Die twee groepen maken 65 procent uit van de totale SaaS-markt.

Slechte gewoonten

Gartner ziet dat veel slechte gewoonten uit de traditionele softwaremarkt zich nu ook voordoen in de SaaS-markt. Het meest voorkomende voorbeeld is ‘shelfware’, ongebruikte licenties en abonnementen. Gartner introduceert hierin de term ‘shelfware as a service’. “SwaaS is het betalen voor softwareabonnementen terwijl die niet worden gebruikt door werknemers”, zegt David Cearley, vice-president bij Gartner.

“Dat komt het meeste voor bij grote bedrijven. Maar het kan elk bedrijf overkomen dat snijdt in zijn personeelsbestand of dat meer abonnementen heeft afgenomen om zo in aanmerking te komen voor volumekortingen bij de leverancier.”

Niet betalen naar gebruik

Gartner ziet tevens dat 90 procent van alle SaaS-uitvoeringen niet gebaseerd is op betalen naar gebruik. Er wordt dus nog overwegend gekozen voor vaste abonnementsprijzen. Daarmee levert SaaS nog steeds niet wat het eerder heeft beloofd aan flexibiliteit in kosten.

Positieve punten zijn onder meer de toegenomen keuze voor bedrijven. SaaS is niet de grote oplossing geworden voor alle uitdagingen in softwaregebruik, maar kan wel voordelen geven in specifieke omstandigheden. Dat omvat volgens Gartner snellere implementatie en configuraties voor minder complexe omgevingen.

Vier stappen

SaaS zal volgens het onderzoeksbureau wel doordringen in nagenoeg elk bedrijf, op grote of kleine schaal. Gartner raadt bedrijven vier stappen aan voor de evaluatie van SaaS-oplossingen:

1. Bepaal de waarde

SaaS is niet heiligmakend. Bedrijven moeten de voor- en nadelen ervan dus goed evalueren en begrijpen. SaaS legt weliswaar een minder zwaar beroep op de eigen infrastructuur en het beheer daarvan, en levert op de korte en middellange termijn een lagere TCO op. De geboden applicaties van derden zijn vaak beperkt en SaaS-toepassingen kunnen niet als bezittingen worden opgenomen op de bedrijfsbalans.

2. Ontwikkel toezicht

De volgende stap is het opstellen van een document voor beleid (policy) en governance. Dat document moet in samenwerking door ict en business worden opgesteld om zo zowel intern als extern een duidelijk SaaS-model te hebben en daar beleid op te voeren.

3. Evalueer leveranciers

Organisaties moeten SaaS-leveranciers evalueren voor de specifieke benodigdheden die de applicatie moet bieden. Dat een leverancier commitment heeft aan SaaS is niet alleen te meten aan de zakelijke prestaties van de applicatie, maar zeker ook aan de technische mogelijkheden, zoals operationele beheermogelijkheden voor de applicatie.

4. Ontwikkel een integratieplan

Deze stap is een continu proces in de ontwikkeling van een integratieplan hoe SaaS-apllicaties integreren met lokaal draaiende applicaties én weer met andere SaaS-oplossingen die een organisatie gebruikt.

Bron: Channelworld.