Doordat de muziekbranche in grote mate afhankelijk is van de compact disk, durft de sector niet te investeren in alternatieve modellen. Daardoor zijn platenlabels "er niet in geslaagd de piraterij de nek om te draaien, noch hebben zij veel gedaan om het zakelijk model van de oude platenlabels te vernieuwen," zegt Gartners Mike McGuire.

De onderzoeker ziet in de doorbraak van breedband internet het laatste puzzelstuk op weg naar digitale distributie van muziek. Tegen 2012 zal driekwart van de consumenten in de VS beschikken over breedband, in Nederland ligt de breedband penetratie nu al rond de 80 procent. Daarnaast biedt ook de opkomst van notebook computers en smartphones nieuwe kansen om muziek te marketen en verspreiden.

Thuis branden

McGuire pleit nieuwe diensten waar de consument bijvoorbeeld zelf zijn schijfje brandt. Maatschappijen zouden daarmee fors kunnen besparen op de voorraad- en transportkosten. Nieuwe nummers zouden daarnaast altijd eerst online moeten worden uitgebracht, zodat de marketing via sociale netwerken kan lopen.

"De gewoonte om marketing en promoties te laten samenvallen met de lancering van CD's is een diep ingesleten gewoonte die lastig is los te laten. Maar de realiteit is dat de digitale generatie vooral interesse heeft in gemak en keuze," concludeert McGuire. "De CD hoeft niet volledig te verdwijnen, maar zijn rol kan veranderen naar die van een promotioneel instrument dat bij concerten wordt verkocht of weggegeven."