IDG: De in november uitgelekte Gates-Ozzie-memo, met betrekking tot Web 2.0 en Live, is met name op het zakelijke segment gericht. Wat doet Microsoft op het consumentenvlak met de digitale levensstijl?

Ballmer: Wat betreft de eindgebruikers staan we aan het begin van iets wat we in geen jaren meer hebben meegemaakt. Slechts de zogeheten early adaptors hebben van de echte digitale levensstijl kunnen proeven. Het is alleen nog niet massaal.

Binnen 12 en 24 maanden komt er letterlijk een explosie. Op sommige punten vergelijk ik het met 1995 toen de pc gemeengoed werd, met Windows 95 als aanjager. Ik zie Vista als een belangrijk onderdeel van de komende golf, om de massa te bereiken met de digitale levensstijl. De pc is natuurlijk een belangrijk onderdeel van dat leven, maar dat geldt ook voor de spelcomputers, de televisies en de telefoons – met een allesoverkoepelende service-infrastructuur. We willen met Live de transitie van de wereld naar de massale digitale levensstijl ondersteunen.

IDG: Is dit niet wishful thinking en heeft die explosie niet allang plaatsgevonden – kijk naar iTunes en Google.

Ballmer: Nee, nee, begrijp me niet verkeerd. Er is al een heleboel gaande en in gang gezet. Internet begint niet vandaag, maar wat betreft digitale muziek: het is er nog lang niet. Mensen praten graag over iTunes, maar digitale muziek staat nog steeds in zijn kinderschoenen. Sommige zaken beginnen nu aan te slaan, maar andere elementen nog helemaal niet. Zo ligt de penetratiegraad van high definition (hd) in de Verenigde Staten onder de 10 procent.

Het is niet wishful thinking, maar het is een gegeven waar de hele industrie mee te maken heeft. Dat gat geldt voor ons, maar ook voor Apple, Google, Yahoo, Samsung, Toshiba, noem ze allemaal maar op.

MSN

IDG: In welke mate wil Microsoft groeien op de consumentenmarkt?

Ballmer: Het is moeilijk om er getallen en percentages aan te hangen. Als we een Windows-machine verkopen, weet ik niet of deze voor consumenten- of andere doeleinden wordt ingezet. Ik schat in dat 30 tot 40 procent van onze markt bestaat uit consumenten en de kleinere ondernemers. De overige 60 procent is zakelijk.

IDG: Hoe verandert dat de komende jaren?

Ballmer: We gaan een groei zien in onze zakelijke divisie. We zijn hard aan het werk met Office 12 en sommige van onze serverproducten. Tegelijkertijd wordt er druk aan de weg getimmerd met de Xbox, iptv, Live en MSN. Ik voorzie ook een flinke groei te zien in onze consumententak. Die groei zal bestaan uit een ééncijferig percentage.

IDG: Innovatie is erg belangrijk nu er meer en meer concurrentie vanuit Azië is. Microsoft is een uitdager op veel gebieden in de consumentenarena. Hoe drijft u die innovatie aan als directeur van Microsoft?

Ballmer: Wat we feitelijk doen is mensen laten begrijpen dat onze wortels in de consumentenmarkt liggen. Het winnen van de harten en zielen van onze eindgebruikers en ontwikkelaars is altijd onze kracht geweest. Eindgebruikers werken, zitten thuis en komen overal en voor die gebruikers doen we het allemaal. We willen er zeker van zijn dat we voor hen kunnen innoveren.

Er zijn zeker nog eigenschappen die we moeten verbeteren met betrekking tot deze markt. Met het design en de gevoelswaarde van de Xbox laten we zien dat we daar mee bezig zijn. Marketing richting consumenten is nog zo'n eigenschap.

Xbox

IDG: Windows moet de kern van de digitale huiskamer worden. De Xbox doet qua kracht en connectiviteit niet onder voor Windows Media Center (MCE) om die rol te spelen. Worden de producten samengevoegd?

Ballmer: Kijk, de Xbox speelt in een heleboel huiskamers een belangrijke rol, en de Media Center heeft zijn eigen rol in andere huiskamers.

We maken geen pc's. We maken Xbox-spelcomputers. Dat zijn compleet verschillende, zakelijke modellen, dus ik kan moeilijk zeggen dat ze samengaan. De pc zal veel nieuwe, gevarieerde games zien voor een brede groep mensen. De Xbox heeft meer pc-achtige functionaliteiten en krijgt op termijn wellicht pc-stijl applicaties.

Ik zie Windows MCE en de Xbox elkaar aanvullen. En bij de een zal het ene platform een zwaardere nadruk krijgen dan het andere. Sommige handelingen die je met een muis en toetsenbord verricht, lukken nog op een scherm van 61 centimeter. Maar dat ga je niet doen met een gigantisch scherm. In die gedachte zie ik één 'über-controller' waar je achter kunt gaan zitten en alles kunt regelen.

IDG: Het vakantieseizoen is voorbij. Er waren meldingen van tekorten aan de Xbox-spelcomputers. Was dat een soort marketingstunt of een logistieke fout of miscalculatie?

Ballmer: Geen van deze antwoorden. We wisten dat we veel grafische chips en processors moesten hebben, wilden we de Xbox voor de feestdagen in de winkel hebben liggen. We wisten dat we voor Kerst niet genoeg exemplaren konden leveren, maar vonden de aantallen die we wel konden leveren het rechtvaardigen om de verkoop te starten. Geen stunt dus, maar er waren er genoeg om van start te gaan.

Yahoo

IDG: Tijdens de CES praat u veel over partners. Iedereen weet van de gesprekken tussen Microsoft en Time Warner wat betreft AOL. Nu zijn er geruchten dat Microsoft een bod heeft gedaan op Yahoo. Klopt dat?

Ballmer: Ik ken het gerucht niet en het is niet waar. Acht jaar geleden hebben we dat onderwerp voor het laatst aangesneden.

IDG: Wat zoekt Microsoft in een samenwerking met Yahoo of een andere zoekmachine en services-portaal?

Ballmer: We koppelen informatie en mensen, dat is ons werk. We zijn ervan overtuigd dat we alles in huis hebben om dat goed te doen en daaraan te verdienen door middel van abonnementen en advertenties. We overwegen altijd of een relatie met derden daarbij kunnen helpen.

IDG: Even terug naar de Web 2.0-memo. Wat doet u om ontwikkelaars ervan te overtuigen dat u compleet achter de Web 2.0-gedachte staat? Sommige ontwikkelaars hebben volgens mij toch het idee dat Microsoft inflexibel is in het leveren van instrumenten die gebruikt kunnen worden voor ontwikkeling op uw platform.

Ballmer: Van dat probleem heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat mensen vinden dat wij de beste in de wereld zijn in het leveren van instrumenten om webapplicaties te ontwikkelen. Zeker wanneer je kijkt naar de laatste Visual Studio-release. Ik weet zeker dat gebruikers zien dat onze ontwikkelinstrumenten enorm zijn verbeterd.

Wat deze ontwikkelaars vragen is: 'Wat is er voor ons allemaal mogelijk wat betreft het bieden van webservices? Hoe integreert dat met jouw belangrijke applicaties, Microsoft? Hoe kunnen wij onze diensten aabieden, of dat nu kaarten, kalenders, e-mail, identiteit of instant messaging (im) is?' Er zijn een heleboel van dergelijke aanbieders van diensten en andere mensen die ons niet zozeer vragen hoe flexibel wij zijn, maar meer hoe snel zij mee kunnen doen en hoe het er uit gaat zien. Microsoft gaat zo snel als mogelijk is.

Java/Linux

IDG: Tijdens de CES toonde u telefoons waarmee via internet gebeld kan worden. Microsoft heeft pittige concurrentie te verduren van Java/Linux. Hoe gaat Microsoft die confrontatie aan?

Ballmer: Allereerst zijn er grofweg twee typen draadloze telefoons. De telefoons die we hier presenteren samen met Philips en Uniden zijn één type, namelijk de draadloze telefoon in huis die gebruikmaakt van voip. Dit in combinatie met onze im-software Live Messenger. Op dit vlak is er geen Java/Linux-concurrentie.

Het tweede type is de mobiele telefoon, waar twee soorten gelden. De 'domme' gsm. Daar staat de concurrentie onbetwist aan top. Op domme telefoons draait niets, ook geen Linux of Java.

Dan zijn er nog spelers in de markt van de zogeheten smartphones. Sommigen werken met Linux in combinatie met Java api's, dan is er Nokia en er is Microsoft. Verder is er nog Palm en Brew. Een heleboel partijen waar wij mee praten, van de toestelfabrikanten tot en met de telecomproviders, allen zien ze in ons een toegevoegde waarde. We zitten nog midden in de dogfight. Ik heb echter niet het gevoel dat we tekortkomingen hebben.

Gates

IDG: U geeft zo een nieuwe Vista-demonstratie en praat over de nieuwe mogelijkheden in het besturingssysteem. U laat onder andere zien hoe mensen hun foto's kunnen organiseren en delen.

Gates: Ja, mensen krijgen meer van de nieuwe mediaspeler te zien, de fotomogelijkheden en de user interface (ui) in zijn algemeenheid. Uiteraard is dit alles nog niet definitief en krijgen we nog veel goede feedback. Overigens krijgt het publiek tevens Sidebar te zien.

IDG: Is dit een onderdeel van het interactieve, sociale web, zoals Flickr voor Yahoo is: het organiseren en delen van foto's via het web?

Gates: Nou, het is lastig. Als je iets op het web zet en dat verandert, dan wil je dat kenbaar maken. Onderdelen daarvan zitten in Windows Live, waarin je kan publiceren en Spaces kan gebruiken. In Office gebruik je Sharepoint. Andere onderdelen zijn in Windows zelf terug te vinden. Als de mediabibliotheek in Windows is opgezet, kan deze via Windows Live op andere machines gebruikt of gedeeld worden. Dat laten we tijdens de CES niet zien en zal een onderdeel zijn van Windows Live, voor Vista daadwerkelijk uitkomt. Zodra Vista er is zal het naadloos integreren.