Reikhalzend is de afgelopen tijd uitgekeken naar de lancering van de Xbox spelcomputer in Japan. Dit land wordt gezien als het walhalla voor spelcomputers. Een mogelijke flop van het apparaat in dit land kan betekenen dat de verkoop in de rest van de wereld ook tegenvalt. Eind vorige week ging de verkoop van de spelcomputer in Japan van start. Meteen in de eerste uren vormden zich in Tokio al lange rijen wachtenden voor de winkels. Succes in Japan is belangrijk voor Microsoft. Maar goede software is belangrijker, zo meent Bill Gates. Bij de start van de verkoop benadrukte hij hoe belangrijk het is dat de gebruikers tevreden zijn over het apparaat en hoe ze het spelen van de spellen ervaren. "Mond tot mond-reclame is zeer belangrijk. Dat is de belangrijkste factor voor het succes van de spelcomputer", zei Gates. Dat betekent niet dat Microsoft de promotie van het apparaat alleen aan de klant overlaat. Het bedrijf stopt miljoen dollars in promotiecampagnes voor de Xbox. Als grootste rivaal van Microsoft wordt Sony gezien. Dat bedrijf heeft de afgelopen tijd met succes de Playstation 2 over de hele wereld verkocht. Daarnaast moet het opboksen tegen Nintendo dat eerder al de GameCube op de markt bracht. In Japan worden Sony en Nintendo niet direct als aartsrivalen gezien, ze zijn eerder de thuisspelers die het moeten opnemen tegen het 'geweld' van Microsoft met de Xbox dat een nieuwkomer is op de Japanse markt. Van de drie gelanceerde spelcomputers in Japan is de Xbox het duurst. Daar gaat hij voor bijna 300 euro over de toonbank. Als de Xbox in maart in Europa gelanceerd wordt, kost hij 480 euro per stuk. In de Verenigde Staten wordt het apparaat voor zo'n 340 euro verkocht.