"Ik moet toegeven dat het zijn voordelen heeft om de underdog te zijn," zei Microsoft mede-oprichter Bill Gates in een verwijzing naar de dominantie van Google op de zoek en online advertentiemarkt. Maar hij benadrukte dat Microsoft een grootste offensief heeft voorbereid. "We hebben nog nooit zoveel energie gestoken in het opbouwen van een team."

Op woensdag onthulde Microsoft zijn Cashback programma, waarbij gebruikers betaald krijgen wanneer een zij product kopen dat zij via Live.com hebben gevonden. Gates beloofde ten minste elke zes maanden nieuwe functionaliteiten toe te voegen. "We hebben een long-term commitment," zei Gates.

Resultaten die in aanmerking komen voor het Cashback-programma zijn te herkennen aan een pictogram dat naast het zoekresultaat wordt geplaatst. Daarmee onderscheidt het programma zich van traditionele advertenties: "Wanneer je zoekt, krijg je in zekere zin niets terug voor een advertentie," zei Gates. "Daarin onderscheidt zoeken zich van andere media zoals televisie of radio, waar het publiek in ruil voor advertenties toegang krijgt tot content."

Microsoft toonde op de bijeenkomst ook andere producten die nu nog in een testfase verkeren, zoals de integratie van Farecast, een prijsvergelijker voor reizen, die Microsoft vorige maand voor 115 miljoen dollar heeft overgenomen. Farecast zal in de toekomst automatisch prijsinformatie vertonen bij zoekopdrachten naar vlucht-informatie.

De firma bereidt ook een nieuwe versie van zijn video-zoektechnologie voor. Gebruikers krijgen in de toekomst naast de zoekresultaten een kolom te zien waarmee zij deze resultaten verder kunnen verfijnen. Ook krijgen zij een lijst met gerelateerde filmpjes te zien.

De videozoekdienst zal betere resultaten leveren dan Google Video, beweerde Gates: "Vergis je niet. We zijn vastberaden om de beste zoekfunctionaliteit te leveren die de beste resultaten levert. Mensen moeten onze dienst willen gebruiken om de kwaliteit, maar ook omdat de zakelijke vernieuwingen dat gebruik stimuleren."

Gates waarschuwde wel voor overspannen verwachtingen. De innovaties die Microsoft voor ogen heeft zullen jaren duren, en kosten miljarden om te ontwikkelen, zei hij.

Geen enkele spreker op de bijeenkomst op het hoofdkantoor van Microsoft nam overigens het woord 'Yahoo' in de mond. Microsoft probeerde zonder succes de internetportal over te nemen, maar onderhandelt nu over een mogelijke samenwerking.