Het uiterlijk van de nieuwe Profile PC van Gateway lijkt al sterk op de iMac van Apple. In een nieuwe advertentiecampagne vergelijkt Gateway de twee computers nu ook op andere onderdelen. Volgens Gateway is zijn computer sneller, goedkoper en is er meer software voor beschikbaar. De goedkoopste Profile PC kost 999 dollar, terwijl de iMac voor tenminste 1299 dollar over de toonbank gaat. 'Think Smarter' is de boodschap van Gateway, een duidelijke knipoog naar de leuze 'Think Different' van Apple. Hoewel vergelijkende reclame in de Verenigde Staten vaker voorkomt dan in Nederland, doorbreekt Gateway met zijn aanval op Apple toch een taboe, zo schrijft de zakenkrant The Wall Street Journal. Pc-makers vergelijken hun producten slechts bij hoge uitzondering met die van andere fabrikanten. Begin jaren negentig zette Dell met een 'vergelijkend warenonderzoek' de aanval in op Compaq. Compaq spande een rechtszaak aan, omdat de door Dell gebruikte computer opgevoerd zou zijn. Sindsdien heeft geen enkele computermaker zijn vingers meer gebrand aan vergelijkende reclame. Zelfs Apple, dat met zijn 'Switch'-campagne Windows-gebruikers probeert over te halen, noemt in de reclames Microsoft niet.