In Europa zullen er aan het eind van dit jaar 33,5 miljoen consumenten zijn met een breedbandaansluiting, wat neerkomt op 20 procent van alle huishoudens. Dit blijkt uit een nieuw rapport van marktonderzoeker Strategy Analytics. In 2008 zal dit percentage zijn gegroeid naar 41 procent, zo denken de onderzoekers. Volgens cijfers over 2003 had ruim 27 procent van de Nederlandse huishoudens beschikking over een breedbandaansluiting, waarbij kabel en adsl ieder ongeveer de helft voor hun rekening nemen. Nederland heeft hiermee na België de hoogste breedbanddichtheid, vóór Denemarken en Zwitserland. Deze namen kwamen bij een eerdere studie van IDC ook al naar boven als landen die het op dit gebied het best doen. Grote landen als Duitsland en Engeland blijven vooralsnog duidelijk achter. De verklaring van Strategy Analytics voor dit verschijnsel is dat de concurrentie in de kleinere landen veel heviger is. In Duitsland is voormalig monopolist Deutsche Telekom bijvoorbeeld nog altijd oppermachtig in de adsl-markt. Voor de komende jaren verwacht onderzoeker Martin Olausson veel van ontwikkelingen op het gebied van Voice over IP (VoIP).