De cijfers zijn bekendgemaakt door onderzoekbureau Millward Brown. Volgens het bureau is de stijging te danken aan een toegenomen bekendheid van het betalingssysteem. Toch blijft het gebruik van de conventionele betaalmethode aanzienlijk en heeft het gebruik van Ideal hier praktisch geen invloed op, aldus het onderzoeksbureau.

Het onderzoek is gedaan onder ruim achthonderd consumenten. Vooral mensen in de leeftijdscategorie van 19 tot 34 jaar maken gebruik van Ideal. Volgens het onderzoeksbureau is het opvallend dat jongeren veel minder vaak gebruik maken van Ideal. Zij geven aan Ideal 'omslachtig' te vinden.

Slechts 13 procent van de jongeren maakt op dit moment gebruik van Ideal. Omdat jongeren onder de 18 jaar geen beschikking hebben over een creditcard moest het met Ideal voor jongeren makkelijker worden om online aankopen te doen. 43 Procent van de jongeren geeft dan ook aan meer te willen kopen via internet als ze via Ideal kunnen betalen.

Het onderzoeksbureau meent dat er momenteel onvoldoende bekendheid is bij jongeren over de mogelijkheden qua betaling op het web.