Wallie, herkenbaar aan de ouderwetse portemonnee met voetjes en oogjes, werd op 25 september vorig jaar geïntroduceerd door Wallie bv, een dochteronderneming van de Distri Group uit Wateringen. Hoeveel mensen de kraskaart al hebben gebruikt om er betalingen mee te verrichten, wil Randy van Essen van Wallie niet zeggen. "We zijn niet ontevreden over het gebruik ervan. Bovendien stijgt het aantal webwinkels dat Wallie als betaalmiddel accepteert nog steeds", aldus Van Essen. De Wallie-card is in vier eenheden verkrijgbaar, vijf, tien, twintig en vijftig euro. Volgens Van Essen worden de kaarten van tien en twintig euro het meeste gebruikt. Hoeveel Wallie-kaarten er in een jaar verkocht zijn, wil hij echter niet kwijt. "Het loopt volgens verwachting." Ook met de betaalstandaard voor internet op komst, ziet Van Essen voldoende mogelijkheden voor Wallie. "Wallie is als het ware het cashgeld voor internet, geschikt voor impulsaankopen en voor iedereen die echt anoniem iets wil kopen." De vier banken ABN Amro, de Rabobank, ING en de Postbank kondigden vorige week aan samen een betaalstandaard voor internetaankopen te ontwikkelen. Betalingen zouden hierdoor worden verwerkt als een soort betaalopdracht via internetbankieren. Als gevolg hiervan verdwijnen de methoden Tootz en Way2Pay van de ING en e-Wallet van de ABN Amro. Vooralsnog blijft Minitix van de Rabobank wel bestaan als de standaard volgend jaar in gebruik is genomen.