"Met verbazing hebben wij de afgelopen dagen de reacties gelezen op de prijsverhoging van Mxstream die KPN aangekondigd heeft. Elke krant of online medium schreef er wel iets over en op alle nieuwsuitzendingen was er iets over te zien", zo schrijft [email protected] verontwaardigd op zijn site. Met name het optreden van de Consumentenbond steekt de gebruikersgroep. "Uiterst curieus vinden wij het dat de Consumentenbond zo selectief de belangen van de internetconsument behartigt", aldus [email protected]. De belangengroep heeft hierover dan ook een brief gestuurd naar de Consumentenbond. Verschillende leden van de gebruikersgroep hebben hun klacht over de prijsverhoging van @Home naar de Consumentenbond gestuurd. Uit de correspondentie van deze individuele abonnees met de Consumentenbond maakt [email protected] op dat de Consumentenbond van mening is dat @Home de eigen tarieven mag bepalen. Dit omdat er genoeg concurrentie zou zijn.Selectieve verontwaardiging In eerste instantie zag de Consumentenbond ook niet zoveel problemen in het feit dat KPN zijn Mxstream-tarieven per verhoogt. Ook hier woog het argument dat het bedrijf de eigen tarieven mag bepalen omdat er voldoende concurrentie zou zijn, het zwaarst. Pas later ageerde de bond tegen KPN. Het argument hierbij is dat mensen grote bedragen hebben neergeteld voor de aansluitkosten, waardoor ze in een soort fuik zijn terecht gekomen als de prijzen omhoog gaan. "Al die argumenten van de Consumentenbond gelden naar onze mening ook voor de kabelprovider [email protected] en wij begrijpen dan ook niet waarom de Consumentenbond zich daar niet druk over maakt", aldus [email protected] Vanuit het perspectief van de consument gezien gaat het bij de verhoging van het maandelijkse totaalbedrag voor ADSL-internet (Mxstream plus het abonnement bij de provider) om een verhoging van 11 procent. Dit is dus iets minder dan de verhoging voor kabelinternet van @Home (11,3 procent). Update, 15 januari: De Consumentenbond zegt bij monde van woordvoerder Ewald van Kouwen dat er wel degelijk actie wordt gevoerd tegen de prijsverhoging bij @Home (en ook Chello), maar dat dit de publiciteit niet heeft gehaald.