Skype kampte eind vorige week met een storing van zeker 36 uur waarbij gebruikers zich niet konden aanmelden op het voip-netwerk. Maandag gaf Skype aan dat een software-update van Microsoft de storing heeft veroorzaakt. Na het installeren van de update werden in grote getalen pc's opnieuw opgestart waarna teveel gebruikers tegelijk zich opnieuw aanmeldden op het Skype-netwerk en de dienst overbelast raakte, aldus de verklaring van Skype.

Veel gebruikers, onder wie ook veel zakelijk gebruikers, vinden deze verklaring van Skype uiterst ongeloofwaardig. Ebay, het moederbedrijf van Skype, zegt namelijk niet om welke Microsoft-update het gaat. Ook verbaast het veel gebruikers dat een dergelijke storing niet eerder is voorgekomen. "Wat was er deze keer anders aan de maandelijkse updates van Microsoft?", vraagt Jim Courtney, één van de medewerkers van de Skype Journal-website, zich af.

Skype zegt bovendien een aantal verbetering in de Skype-software te hebben doorgevoerd om een eventuele herhaling van het incident te voorkomen. Welke aanpassingen er zijn gemaakt, heeft het bedrijf niet bekendgemaakt.

"Bedrijven die gebruikmaken van de voip-diensten van Skype willen graag weten waar ze aan toe zijn. En vooral wat Skype heeft gedaan om een soortgelijk incident in de toekomst te voorkomen", meent Courtney.

Ook beveiligingsexpert John Bambenek van het Internet Storm Center, vindt dat Skype nog veel heeft uit te leggen. Ook Bambenek vraagt zich af waarom een dergelijke storing niet eerder aan het licht kwam. Hij wil daarom weten wat er precies mis is gegaan en wat Skype heeft gedaan om herhaling te voorkomen. "Het enige waarvan ik vrij zeker ben is dat Skype informatie achterhoudt", aldus Bambenek.