Dit blijkt uit het `Belgium Web Usability Rapport 2004'. Voor dit onderzoek, uitgevoerd door het Belgische onderzoeksbureau AGConsult, zijn honderd Belgische websites beoordeeld op in totaal twintig criteria. De helft van de websites scoort slecht op ten minste veertien van de twintig onderzoekscriteria. Twee jaar geleden was dit nog 60 procent. Hoewel de Belgische websites dus langzaamaan gebruiksvriendelijker lijken te worden, kan er volgens de onderzoekers nog het nodige worden verbeterd. Zo is het simpelweg afdrukken van informatie op een website lang niet altijd mogelijk en hebben gebruikers op driekwart van de sites problemen met de kleine tekengrootte. Voorts is slechts 30 procent van de sites volledig toegankelijk met alle browsers. De onderzoekers constateren verder dat vooral de `zeer grote fouten' minder vaak voorkomen. Zo stappen steeds meer websites af van onnodige flash-intro's en framespagina's en linkt het logo op een website steeds vaker naar de voorpagina.

Reisbureaus

Nieuw in het lijstje van slechtst scorende branches zijn de reisbureaus. Ook de multinationals en winkelketens doen het nog altijd slecht, zo blijkt uit het onderzoek. Kranten en tijdschriften lijken daarentegen bezig met een inhaalslag en mogen zich nu rekenen tot de best scorende groepen. Dit echter ten koste van internetwinkels en portaalsites. Ook internetbedrijven doen het nog altijd goed.