De multimediaprofessor en journalist geeft die boodschap op The Next Web Conference in Amsterdam. Volgens Jarvis is de grootste verdienste van Google het creëren van een platform. “Dat is de essentie van de economie van de toekomst.”

“Bedrijven moeten controle geven aan de controle aan de mensen”, aldus Jarvis. “We denken dat merken magneten zijn en dat iedereen daarheen komt. Dat is verkeerd gedacht. Je moet daar naartoe gaan waar de mensen zijn.”

Bang

Bedrijven zien dat niet in en zijn er bang voor. “Als je dat niet doet wordt je niet gevonden door Google.” Ook Google is niet perfect, zegt Jarvis. Hij vindt dat ook de zoekgigant opener moet worden.

Bedrijven moeten ook leren dat de "massamarkt dood is". Het draait volgens hem tegenwoordig om nichemarkten, zeker online. Daarnaast moeten bedrijven beta-producten lanceren. “Daarmee geef je aan dat je service niet perfect is.” Volgens Jarvis is het goed om die openheid te beiden. Zo kunnen bedrijven laten zien dat het gaat om een proces en niet om een product. Daarnaast moeten bedrijven eerlijk en transparant zijn en klanten betrekken in het design- en ontwerp proces.

Crowdsourcen

“Ieder bedrijf moet, net zoals Google, de feedback van het publiek gebruiken en dat gebruiken om hun bedrijf beter te maken.” Alleen op die manier zouden bedrijven het online kunnen redden. Volgens Jarvis is die openheid in samenwerking met 'the crowd' essentieel om te overleven op het web.