De bond heeft woensdag bekendgemaakt dat het meldpunt voor klachten over Windows Vista gesloten is. Op het meldpunt dat 10 augustus geopend werd, kwamen de eerste vier weken 4200 klachten binnen. De laatste twee weken kwamen daar nog eens 1000 bij.

De Consumentenbond constateerde eerder al dat het grote aantal klachten aangeeft dat Windows Vista geen volwaardig opvolger is van Windows XP. Daarom, zo stelt de bond, moet Microsoft 'zijn verantwoordelijkheid nemen' en klanten 'zonder meer de kans geven over te stappen naar het oude systeem'.

Microsoft weigert echter aan de oproep te voldoen en is niet onder de indruk van het aantal klachten dat het meldpunt ontving. Het bedrijf verklaarde eerder al dat het meldpunt 'weinig relevante informatie heeft opgeleverd'. Veel van de klachten bleken namelijk verband te houden met compatibiliteit van randapparatuur. En de producenten van die apparatuur zijn zelf verantwoordelijk voor het maken van goed werkende stuurprogramma's, zo redeneert Microsoft.

Bovendien betreurde Microsoft dat de bond niet eerder met het bedrijf om de tafel wilde om de problemen te bespreken. Beide partijen blijken nu wel ingesprek. "Binnenkort volgt nader overleg tussen de directies van de Consumentenbond en Microsoft", aldus de bond.

Overigens bleek eerder deze week dat veel hardwarefabrikanten hun klanten de kans geven terug te keren naar XP als ze problemen ondervinden met Vista. Onder andere Dell, HP en Lenovo bieden hiervoor herstelsoftware aan.