De smartphone van Amazon, Fire, is nu een jaar op de markt en een grote flop voor de webgigant. Hij wordt nu voor 99 cent aangeboden bij een abonnement, bij de introductie was dat nog 199 dollar. Het is geen flop van Kin-proporties (exacte getallen ontbreken vooralsnog, getuige de 3000 reviews bij Amazon zijn er in ieder geval zoveel verkocht) maar Amazon meldt in zijn kwartaalrapport 170 miljoen dollar af te schrijven op voorraad en afspraken met leveranciers - 83 miljoen dollar is te wijten aan onverkochte voorraad.

Reclametelefoon

Met de Fire wilde Amazon zijn tabletsucces herhalen, maar het publiek liep niet warm voor een goedkoop toestel met afspeelmogelijkheden van lagere kwaliteit. Bovendien werd de Fire in de media afgeschilderd als een toestel met één doel: nog meer kopen bij Amazon.

Een feature waarbij je bijvoorbeeld foto's kon maken, waarna Amazon je vertelde waar je het product kon aanschaffen werd dan ook niet zo positief ontvangen. "Betaal voor je reclame!" Welbeschouwd ging het bij de Kindle Fire óók om Amazon-verkoop, maar toch vooral om multimediacontent. En dat mag blijkbaar wel.