Het landelijke internetverkeer via netwerken van KPN ligt momenteel plat. De oorzaak is een overbelasting van de DNS-servers (domain name system) van het bedrijf. Die machines verzorgen de vertaalslag van domeinnamen (voor zowel websurfen als voor mailbezorging) naar de bijbehorende IP-adressen. Zonder die conversie kan verkeer niet naar de eigenlijke bestemming worden geleid.

Tip: andere DNS-servers instellen

KPN bevestigt telefonisch aan Webwereld dat er een landelijke storing is. Het is nog niet bekend wat de oorzaak is van de DNS-uitval bij KPN. Een directe oplossing voor getroffen gebruikers is het handmatig instellen van een andere, wel beschikbare DNS-server. Zoals die van een internetpartij als Google. Op sociale media als Twitter wordt dit advies ook flink aangedragen:

Meldingen en webcare

KPN's overzichtspagina met actuele storingen vermeldt op het moment van schrijven nog niets over de lopende DNS-storing. Hetzelfde geldt voor het Twitter-account van het webcareteam. Gebruikers die van internet zijn afgesneden krijgen via de helpdesk echter wel bevestiging:

Klanten van KPN-dochter XS4SALL hebben ook last van storing, zij het niet de DNS-uitval bij het moederbedrijf. De internetprovider meldt storing in diverse gebieden. Deze gelden voor diverse van zijn diensten, waaronder 'Internet van XS4ALL', 'Business DSL' en 'ADSL van KPN'. Een woordvoerder van XS4ALL laat aan Webwereld weten dat dit een kabelstoring betreft. "Wij hebben uiteraard eigen DNS."

Update 14:22 uur:

KPN's webcareteam bevestigt de landelijke storing nu ook. Deze raakt zowel internet- als telefoniediensten (VoIP) van het bedrijf.

KPN maakt nu ook kort melding van de storing, op zijn forumsite in de sectie Nieuws en Evenementen. "Momenteel kun je als KPN-klant problemen ervaren met je vaste internetverbinding. We werken hard aan een oplossing. Op deze pagina houden we je op de hoogte van de vordering. Onze excuses voor het ongemak en mocht je vragen hebben, dan helpen we je graag."

Update 15:50 uur:

Toegevoegd dat KPN-dochter XS4ALL momenteel een eigen internetstoring meemaakt, die niet landelijk is.

Update 16:50 uur:

KPN-woordvoerder Stefan Simons, die tussentijds de storing nog aan Webwereld heeft bevestigd, "meldt het nu af". De uitval van DNS-servers is voorbij en heeft geduurd van 13:30 tot 14:45 uur, vertelt hij. Het heeft KPN's merken geraakt, maar niet dochters als XS4ALL en ook niet mobiele internetverbindingen.

"Het verkeer is nu weer normaal, stabiel." KPN monitort het nu wel extra: "Er is verhoogde dijkbewaking, zeg maar." Over de oorzaak van de storing kan de woordvoerder nu nog niets zeggen. Het telecombedrijf onderzoekt de zaak.