Ruim 50 procent van de interactieve marketingbedrijven verwacht in de eerste helft van 2009 ondanks de recessie meer geld te zullen uitgeven aan sociale media. Dat blijkt een onderzoek van Forrester onder 145 grote marketingspecialisten.

Minder 'display ads'

Het merendeel van de marketeers in het onderzoek geeft aan de aandacht willen verleggen van 'display ads' en games naar sociale media als sociale netwerken, blogs en user-generated content. Daarmee haken ze in op de trend dat sites als Facebook, en locaal bijvoorbeeld Hyves, een steeds belangrijker onderdeel van de online beleving vormen, zo bleek onlangs uit een onderzoek van Nielsen. Volgens het onderzoeksbureau zou van elke 11 minuten dat iemand online is één minuut gespendeerd wordt binnen een 'member community'.

Logisch dus dat adverteerders hun pijlen meer gaan richten op sociale media. Toch zijn de budgetten voor sociale media nog relatief laag in vergelijking met overige inzet van interactieve marketing. Driekwart van ondervraagden zegt dat hun budget voor sociale media het komende jaar minder is dan 100.000 dollar.