In het kader van "grotere transparantie" is de AdSense-verdeelsleutel maandag op het Google AdSense Blog bekendgemaakt. Nu weten webmasters welk deel van de opbrengsten van de op hun site geplaatste Google-advertenties ze krijgen.

Sites ontvangen 68 procent van de inkomsten uit de 'Ads by Google' die je vandaag de dag op talloze sites ziet (ook op Webwereld). Voor 'AdSense for search', waarbij sites een interne Google-zoekfunctionaliteit hebben met tekstadvertenties, gaat 51 procent naar de eigenaar van de site.

Google heeft de verdeelsleutel AdSense sinds de introductie van het advertentieprogramma in 2003 onder de pet gehouden. Dit leidde tot veel speculatie dat Google in het geheim zou morrelen aan de verdeelsleutel.

Volgens Google is de verdeelsleutel voor 'Ads by Google' in al die jaren ongewijzigd gebleven. Het percentage voor 'AdSense for search' is in 2005 wel veranderd, ten gunste van de website-eigenaar.

Mobiele telefoons

AdSense kan ook gebruikt worden op mobiele telefoons, in games en in nieuwsfeeds. De verdeelsleutel van deze programma's wordt niet bekendgemaakt. Dit zijn snel ontwikkelende diensten waar Google naar eigen zeggen nog moet leren wat de kosten zijn om ze te ondersteunen.

Waarom Google de verdeelsleutel voor AdSense nu opeens bekendmaakt, is voer voor speculatie. Het kan bedoeld zijn om iAd van Apple, dat 'slechts' 60 procent aan developers geeft, een loef af te steken, denkt VentureBeat. Het kan ook onder druk van een Italiaanse waakhonden zijn die Google onder druk gezet hebben om transparant te zijn over inkomsten.

Versus Apple

Op mobiel advertentiegebied zullen Apple en Google de komende jaren geduchte concurrenten van elkaar worden. Vrijdag werd bekend dat toezichthouder FTC Google toestemming geeft om AdMob over te nemen. Juist omdat Apple zich met iAd ook mengt in de mobiele advertentiestrijd is gezorgd dat er voldoende concurrentie op dit gebied is, aldus de toezichthouder.