Het bedrijf Franklin Presentations heeft volgens bezoekers van de site Voelspriet.nl een nieuwe truc bedacht om Google te misleiden. Daarbij wordt informatie van concurrerende sites overgenomen om bezoekers te trekken. "Franklin Presentations kijkt bij bepaalde zoektermen naar de site die het hoogst scoort bij Google", legt zoekmachine-expert Henk van Ess van Voelspriet.nl uit. "De inhoud van de site wordt vervolgens overgenomen, zodat mensen die die zoekterm invullen bij Franklin uitkomen." "Mensen die de link bij Google aanklikken, worden automatisch doorgestuurd naar de echte site van Franklin. Alleen de zoekrobot van Google krijgt de gekopieerde pagina's te zien. Franklin weet vanaf welke ip-adressen de zoekrobot van Google komt en kan daar rekening mee houden", aldus Van Ess die de truc van Franklin 'vrij vernuftig' noemt.

Testje

Volgens Henk Roodzand van Franklin Presentations heeft zijn bedrijf geen complete pagina's van andere bedrijven heeft gekopieerd. "We hebben geen complete sites gekopieerd. We hebben alleen een testje gedaan om te kijken of iets werkt. Daarbij zijn we wat te enthousiast geweest en is iets niet goed gegaan. Inmiddels hebben we het weer van onze site gehaald." Volgens Roodzand heeft het 'testje' weinig opgeleverd. "Dit heeft geen succes gehad. We hebben meer negatieve reacties gekregen dan positieve." Ook Van Ess is niet te spreken over de actie van Franklin. "Dit is natuurlijk een niveau van niks. Het is erg kortzichtig om te doen." Van Ess gelooft niet dat er sprake is van een ongelukje. "Het is toch een menselijke keuze om een site te strippen?"

Trucs

Volgens Van Ess krijgt Google het steeds moeilijker. "Het aantal trucs om hoger in Google terecht te komen, neemt alleen maar toe. Sinds een maand of vier beginnen de zoekresultaten minder te worden", meent Van Ess. "Ik houd mijn hart vast. Als deze trucs doorzetten, verspeelt Google zijn geloofwaardigheid. Steeds vaker zie je volstrekte onzin in het lijstje met zoekresultaten staan." "Eens in de zoveel tijd past Google zijn algoritmes aan om de spammers van zoekresultaten te slim af te zijn", aldus Van Ess. "Het blijft een kat-en-muisspel." Volgens Roodzand van Franklin Presentations loont zoekmachine-optimalisatie nog altijd. "Doordat we hoog in de Google-resultaten staan, krijgen we meer bezoekers en dus extra omzet."