Omdat ontvangers op de Attention Trader zelf in een profiel aangeven welke interesses ze hebben, worden de mailings met toestemming vooraf verstuurd. Zo hoeven adverteerders niet bang te zijn voor spamklachten, aldus Mijndomein.nl.

Attention Trader draait al enkele maanden in "stealth modus", vertelt Henkjan de Krijger, mede-eigenaar van Mijndomein. De net ingevoerde spamwet vond hij een goede aanleiding om de b├Ętaversie van Attention Trader te lanceren.

Taartenmaker

Inmiddels hebben zich circa 2100 ontvangers opgegeven en zijn er 11000 berichten verstuurd, zegt De Krijger. De dienst is vooral handig voor kleine verkopers met een hele specifieke doelgroep, zegt hij. Zo zou de ondernemer achter Taartenmaken.punt.nl via de Attention Trader al 20 taarten verkocht hebben. Adverteerders kunnen zelf een doelgroep op interessegebied en regio of woonplaats selecteren.

Ontvangers kunnen vooraf aangeven hoeveel ze willen ontvangen per mail, met een maximum van 2 euro per mail. Hoe duurder je bent, hoe minder mails je echter ontvangt. Adverteerders kunnen namelijk met een slider het ontvangtarief bepalen, en zien meteen hoeveel mensen ze bereiken bij welk bedrag. "Gemiddeld kiezen mensen voor 10 cent per mailing", vertelt De Krijger. De ontvangers bouwen zo een tegoed op, dat ze vanaf 25 euro kunnen laten uitbetalen, of gebruiken om zelf mailings de deur uit te doen. Mijndomein.nl houdt 20 procent commissie in op de kosten per verstuurde mailing.

Binnen 48 uur openen

Om misbruik te voorkomen, bijvoorbeeld ontvangers die ongebruikte mailadressen inzetten, wordt er pas een vergoeding gegeven als de commerciele mail binnen 48 uur na versturing wordt geopend. "We controleren of de plaatjes in de mail worden geladen. Als het geopend wordt, dan maken we de tegoeden over", zegt De Krijger.

Invoerscherm van Attention Trader. Voorbeeld van een kleine 'ondernemer' die voor 1,26 euro 13 ontvangers mailt over MacBooks:

DSB offline