Volgens het door TechCrunch gepubliceerde gedragsonderzoek klikt twintig procent van de gebruikers op een link naar Google+ als er gezocht wordt naar een recensie van een restaurant. Dat zou moeten aantonen dat Yelp verkeer verliest door de zoekmanipulatie van Google.

Een ander door TechCrunch gepubliceerd onderzoek laat zien dat Google binnen de EU een stuk voorzichtiger is met resultaten, mogelijk vanwege de Europese antitrustzaak. De onderzoeken zouden aantonen hoe Yelp denkt dat Google de site benadeelt via zoekmanipulatie.

Boosaardig complot

Danny Sullivan van Searchengineland trekt juist de tegenovergestelde conclusie. Hij wijst op de tachtig procent van de kliks die naar Yelp gaan van mensen die recensies zochten. Van de overige twintig procent verwezen de meeste resultaten naar websites van derden en niet naar Google.

Bovendien komt bij de in het onderzoek aangehaalde zoektocht naar recensies van een specifiek restaurant Google niet bovenaan uit in de resultaten als je de zoekopdracht reproduceert, meldt Searchengineland: eerst komt Yelp, gevolgd door Tripadvisor en op de derde plaats Google's Zagat.

"Dit onderzoek toont geen boosaardig complot tegen Yelp aan. De suggestie is juist dat, ondanks alles, Google nog vrij aardig presteert om Yelp verkeer op te leveren, ook al is het een concurrent", besluit Sullivan.

Oordeel zelf over de resultaten (via TechCrunch):

TechCrunch: Confidential Yelp User Behavior Study On Google Results