Ask.com gebruikt daarvoor Expertrank, een methodiek om gevonden websites anders op waarde te schatten. Zo kijkt het systeem niet langer alleen naar populariteit van een pagina gekeken, maar ook naar de inhoud.

Wie bijvoorbeeld op 'Apache' zoekt, krijgt niet langer pagina's met hits voor de webserver, maar zal op de eerste pagina ook andere 'gemeenschappen' zoals de Indianen-stam en de helikopter getoond krijgen.

"Tot nu toe doen anderen alleen tekstmatching. Wij gaan door naar het volgende niveau op basis van gemeenschap", zegt Antonio Gulli, directeur Advanced Projects in het onderzoekscentrum in Pisa.

Gerelateerd

Ook zal de zoekmachine andere gerelateerde informatie presenteren. Wie bijvoorbeeld zoekt op 'euthanasie', ziet verwijzingen naar sites van voor- en tegenstanders en personen als comapatiënte Terri Schiavo en de in de VS voor moord veroordeelde euthanasiearts Jack Kevorkian. Hiermee verwacht het bedrijf de gebruiker sneller bij de juiste informatie te krijgen.

Verder is het zoeken op afbeeldingen volgens Gulli intelligenter, omdat er gebruik wordt gemaakt van slimme algoritmen die ook de objecten op foto's zelf kunnen herkennen. Hij merkt daarbij trouwens op dat zoeken op afbeeldingen typisch een vrijetijdsbesteding is, omdat vooral in het weekend op afbeeldingen wordt gezocht.

De nieuwste mogelijkheden zijn nog in bèta en niet overal beschikbaar. Daarom moeten Nederlandse gebruikers doorklikken naar de Amerikaanse of Spaanse versie van de website. Het bedrijf zegt inmiddels al wel succesvol te zijn, want het marktaandeel van het aantal zoekopdrachten in de VS is in het afgelopen jaar gegroeid van 2 naar 6 procent.