Dit meldt het dagblad. In samenwerking met het Instituut voor Telecom Organisatie (ITO), stuurde het Algemeen Dagblad begin deze maand vijf e-mailtjes aan 75 gemeenten om de reactiesnelheid en de kwaliteit van de reactie te toetsen. De gemeente Goedereede antwoordde op alle vijf e-mails en deed dit ook nog eens snel, zo blijkt uit het onderzoek.

De vijf e-mails bevatten vragen over een uittreksel van het bevolkingsregister, de regels voor het plaatsen van een dakkapel en het vervangen van een verlopen paspoort. De antwoorden werden beoordeeld op reactiesnelheid, kwaliteit en dienstverlening. Winschoten eindigde als laatste in de test, omdat de ambtenaren slechts op één e-mail reageerden en in die reactie alleen verwezen naar de website van gemeente.

Het AD kreeg 320 reacties op de in totaal 375 verstuurde e-mails, volgens de krant een 'redelijk resultaat'. Meer dan de helft van de antwoorden bleek echter kwalitatief onder de maat. Zo werd vaak verwezen naar de gemeentelijke website of was het antwoord incompleet. De gemeenten scoorden op de kwaliteit van het antwoord gemiddeld een 'kleine 5'.

Slechter nog bleek de dienstverlening. Hier kwamen de gemeenten gemiddeld niet verder dan een 4, onder andere omdat vaak de contactgegevens en openingstijden niet vermeld worden in de reactie. Edwin van Wijk van ITO constateert in het AD dat de ambtenaren geneigd zijn in hun ambtelijke denktrant te blijven hangen. "Als je inhoudelijk naar de antwoorden kijkt, spreekt daar nog vaak iets uit van: 'je hebt mij nodig, dus je komt maar naar mij toe en dat kan morgenochtend tussen 09.00 en 12.00 uur'. Weinig flexibel en klantgericht dus", aldus Van Wijk.