Volgens Vexpan, het landelijke platform rond parkeren, gaan meerdere grote gemeenten komend jaar overstappen op nieuwe digitale parkeercontrolesystemen. Daarbij gaat het volgens vice-voorzitter Wim van der Heide om drie verschillende systemen. Het eerste waarbij automobilisten zich per mobiele telefoon aanmelden, is al in gebruik in enkele steden. Met een tweede systeem, waarbij automobilisten hun kenteken invoeren op een automaat, loopt een proef in Amsterdam. Controlewagens scannen de kentekens.

Maar Vexpan voorziet ook een derde methode waarbij speciale scanauto's langs geparkeerde voertuigen rijden. Ze detecteren automatisch radiochips in pasjes in auto's of deze een parkeervergunning of betaald hebben. Is dat niet zo, dan worden de eigenaren later beboet. "Voordat dit systeem met chips er is, zijn we jaren verder, omdat hierbij eerst de omgang met persoonsgegevens goed geregeld moet worden", aldus Van der Heide maandag tegen Webwereld.

Kentekens en databases

Vexpan-voorzitter Hans Brugmans zei afgelopen weekend in De Telegraaf dat Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Enschede en Deventer met het tweede systeem van kentekenparkeren zullen starten. De gemeenten hopen op jaarbasis miljoenen euro's te besparen aan apparatuur, handhaving en personeelskosten.

Vexpan werkt ook aan een parkeerrechtendatabase over 16 miljoen parkeerplekken in Nederland. Die parkeergegevens zouden ook worden gekoppeld aan gps-locaties waardoor ze op navigatiesystemen in auto's kunnen worden getoond. Daarmee wordt het mogelijk te zien of er parkeerplekken vrij zijn en wat het tarief is.

GPS-parkeren

Afgelopen april meldde het ministerie van Economische Zaken (EZ) dat het liet uitzoeken waarom er nog geen systeem is dat gps gebruikt om automobilisten snel naar een vrije parkeerplek te leiden. Het aantal kilometers dat een automobilist rondrijdt op zoek naar een parkeerplek zou met behulp van gps tot 30 procent kunnen afnemen, concludeerde onderzoeksinstituut TNO eerder.

Uit een rondgang door Webwereld bleek toen dat het vooral aan gemeenten zelf ligt dat een systeem voor gps-parkeren nog niet van de grond is gekomen. De bottleneck is de beschikbaarheid van actuele data over vrije parkeerplaatsen. En verruit de grootste aanbieders van parkeerfaciliteiten in Nederland zijn overheden en semi-overheden.

Volgens Van der Heide is gps-parkeren ook technisch nog niet nauwkeurig genoeg, waardoor automobilisten mogelijk te veel zouden moeten betalen. Dat kan gebeuren als het systeem ziet dat ze net binnen een ander tariefgebied staan, terwijl ze in werkelijkheid in een goedkoper gedeelte staan geparkeerd.