Het Amerikaanse ministerie van Transport verbiedt e-sigaretten in de koffer en de apparaten die worden meegenomen in de handbagage mogen niet worden opgeladen. Luchtvaartautoriteit FAA adviseerde (PDF) al eerder dat e-sigaretten maar beter kunnen worden meegenomen in de handbagage. De logica is dat als er dan iets misgaat, passagiers of medewerkers kunnen ingrijpen.

Vervangen componenten

De maatregel is het gevolg van een enigszins verontrustend rapport: tussen 2009 en 2014 zijn er 25 incidenten geweest met ontbrandende of zelfs ontploffende e-sigaretten in het bagageruim van vliegtuigen (PDF). Dit leverde zelfs negen gewonden op, waarvan twee met ernstige brandwonden, meldde de Amerikaanse Fire Administration vorig jaar.

Consumenten die componenten vervangen, zorgen voor gevaarlijkere e-sigaretten, zo schrijft de FAA. "Het probleem wordt mogelijk verergerd door de groeiende trend van gebruikers die hun e-sigaret-apparaat verbouwen en originele accu's, verhittingselementen en componenten van de verdampers vervangen."

Weg met usb

Een tweede probleem is het laden via usb, wat volgens de Fire Administration ervoor zorgt dat veel van deze apparaten te snel opladen en oververhit raken. Het advies is om altijd de adapter te gebruiken en het rechtstreeks opladen via usb-poort te vermijden, tenzij dat volgens de exacte specificaties gebeurt. De organisatie pleit ervoor dat leveranciers een adapter zonder usb-kabel leveren maar een eigen poort gebruiken.