Dr. Laura – voluit Laura Schlessinger – is één van de bekendste relatie-adviseuses van de Amerikaanse radio. En de dokter is nog iets bekender geworden omdat er zeer jeugdige naaktfoto's van deze pleitbezorgster van huwelijkstrouw en family values op het Internet zijn verschenen. De opnamen zijn afkomstig van een 80-jarige man die zegt 20 jaar geleden een verhouding te hebben gehad met Laura Schlessinger toen er nog geen dokter voor haar naam stond. Advocaten van de relatie-therapeut hebben de publicatie van de 12 onthullende beelden tegengehouden op ClubLove, een website die grossiert in de (jeugd)zonden van bekende Amerikanen (zie Netseks met de strandwacht). Diamond Multimedia mag de verkoop van zijn Rio PMP3000 in de Verenigde Staten hervatten. De Amerikaanse rechtbank heeft geweigerd om het distributieverbod op deze walkman voor MP3-files te verlengen (zie RIAA tegen Rio). Het verbod op de Rio was aangevraagd door de Amerikaanse platenindustrie die vreest dat de Rio de verspreiding van illegaal gekopieerde muziek bevordert. Overigens heeft de rechter wel al laten doorschemeren dat het apparaat valt onder de Audio Home Recording Act. Dat betekent dat Diamond Multimedia artiesten en labels auteursrechten schuldig is. Een definitief oordeel moet worden geveld door het ministerie van economische zaken, aldus het vonnis. Het rommelt in het wereldje van de professionele bezoekmeters: twee weken na de fusie tussen Media Metrix en RelevantKnowledge hebben twee andere grote Amerikaanse meetbureaus besloten de handen ineen te slaan. Het gaat om Nielsen Media Research (tevens een van de bekendste leveranciers in de VS van kijk- en luistercijfers) en NetRatings. De strategische samenwerking levert een nieuw bedrijf op, Nielsen NetRatings, dat de concurrentie met het andere bondgenootschap zal aangaan. Van de vier heeft Media Metrix de langste staat van dienst: dit bedrijf begon twee jaar geleden met het meten van bezoek aan websites ten behoeve van adverteerders. RelevantKnowledge begon vorig jaar herfst en NetRatings dook deze lente op. Op een conferentie in New York hebben Internet- en computerdeskundigen artsen opgeroepen meer werk te maken van het World Wide Web. Als consumenten meer informatie zouden kunnen vinden op het Internet zou dat de hele gezondheidszorg kunnen transformeren, aldus Jim Kearns, een hoge functionaris van Intel. De leidende chipfabrikant is initiatiefnemer voor het congres. Intel hoopt meer processors te verkopen als meer medici hun heil gaan zoeken op het Internet. Het bedrijf heeft een minderheidsbelang genomen in Babycenter.com, een webwinkel voor luiers, trappelzakken en borstkolven. Volgens cijfers van Intel maakt amper 10 procent van de artsen in de VS gebruik van e-mail om met patiënten te communiceren. KPN Telecom introduceert KeyMail – een methode om veilig e-mail te versturen en te ontvangen. Bedrijven kunnen hun elektronische berichten voorzien van een digitale handtekening, zodat de ontvanger altijd zeker weet dat de afzender bona fide is, terwijl de e-mail zelf tijdens verzending wordt versleuteld en dus alleen gelezen kan worden door de geadresseerde. Daarbij maakt KeyMail gebruik van dezelfde methode als PGP - Pretty Good Privacy. Hier wordt post verzonden door gebruik van een publieke en persoonlijke sleutel. KeyMail werkt – net als PGP – vanuit de populaire e-mailprogramma's: het voegt enkele knoppen toe aan de menubalk waarmee berichten op slot kunnen worden gezet. De nieuwe service van KPN kost een tientje (exclusief BTW) per adres per maand.