De Consumentenbond, die zich lang heeft ingezet voor de totstandkoming van de geschillencommissie, verwacht echter dat alle internetproviders zich voor 1 januari 2008 aansluiten. "Het is belangrijk dat de nieuwe geschillencommissie de gehele internetmarkt afdekt. Niet alleen omdat iedereen dan zijn geschil daar voor kan leggen, maar ook omdat álle internetaanbieders zich dan aan dezelfde spelregels houden", aldus de bond.

De Geschillencommissie Electronische Communicatie Diensten, zoals de commissie officieel heet, is volgens de bond van groot belang omdat mensen die problemen hebben met hun internetprovider vaak afzien van stappen vanwege de hoge drempel van een gang naar de rechter. Dat is kostbaar, tijdrovend en ingewikkeld. Dit alles geldt niet voor de geschillencommissie waarmee consumenen volgens de bond 'snel, goedkoop en gemakkelijk een bindende uitspraak krijgen van een onafhankelijke instantie'.

De Consumentenbond verwacht op korte termijn deelname van Telfort, Casema en Orange. UPC zit nog niet in de aansluitprocedure, maar zou naar eigen zeggen wel bezig zijn met de aanmelding. Internetaanbieders staan op de tweede plaats in de klachten toptien van de Consumentenbond.

De bond pleit overigens voor een gezamenlijke geschillencommissie voor internet, telefonie en televisie, omdat veel bedrijven deze diensten in een bundel, het zogenaamde 'triple play' aanbieden.

De Concumentenbond bereikte in februari overeenstemming met de deelnemende internetproviders over de algemene voorwaarden. Toen kondigde de bond aan dat de commissie in mei van start zou gaan, maar dat is dus een half jaar later geworden.